Какво е хостингът и кога имаме нужда от него | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Какво е хостингът и кога имаме нужда от него 2
Снимка: Jump.bg

Какво е хостингът и кога имаме нужда от него

Тихомир Георгиев е специалист в една от водещите хостинг компании в България. Той ни разказва как можем да имаме свое собствено присъствие в интернет

| Автор: Стоян Гогов 0 4516
С подкрепата на: Jump.bg

Наближават дните, когато няма да има бизнес без собствено пространство под дигиталното слънце. Онлайн са всички - дребни фирми, международни корпоративни титани, блогърът с 30-тина последователи, и дори информационни монополи. Всички тези хора и организации се нуждаят от хостинг доставчици, защото хостингът е крайъгълният камък на интернета.

Конкретно, хостингът е услуга, която предоставя необходимото пространство и ресурси за вашия сайт. Говорим за сървъри, които пазят цялата информация на вашето място в интернет (HTML, CSS, JavaScript, изображения, видео и други). Освен да пазят тези данни, сървърите позволяват на глобалното дигитално село да има достъп до вашия уебсайт.

Хостинг доставчиците предоставят този необходим ресурс, като гарантират, че вашия сайт ще е постоянно достъпен онлайн.

Две от водещите хостинг компании в страната са Delta.BG и Jump.BG, които тази година навършват съответно 15 и 13 години. Първите си сървъри в България Jump.BG наемат именно от Delta.BG и това партньорство е факт и днес. Двете компании се допълват, а през 2015 година Delta.BG придобива Jump.BG. Общият им почти 30-годишен опит в сферата на хостинг услугите се вижда в широкия спектър от индивидуални и специализирани облачни решения, VPS услуги, и имплементацията на специфични решения за големи е-магазини и медии, които те предлагат.

Тихомир Георгиев е една от водещите фигури, която е свързана с историята на успеха и на двете компании. На практика той е с Jump.BG още от преди нейното начало, а днес оглавява екипа ѝ по поддръжка.

Ако се интересувате как се стартира IT бизнес в страната, защо българските хостинг компании са по-удачни за местните нужди от чуждите, що е то VPS и каква е функцията на облаците, Тишо, с големия опит и технологична експертиза, която има, е идеалният човек да разкрие как се случват нещата зад кулисите.

С интервюто с Тихомир даваме старт на специална поредица, осъществена с подкрепата на Delta.BG и Jump.BG. В нея ще ви запознаем с най-големите новости и иновации в IT сектора, за да открием заедно какво е бъдещето на интернета.

Тихомир Георгиев е един от създателите на Jump.BG

Снимка: Jump.BG

- Здравей Тишо. Jump.BG навърши 13 години преди броени дни. Това ви прави ветерани в бранша. Как започна всичко? Лесно ли е да се стартира IT бизнес в България?

- Може би за разлика от сегашните стартиращи бизнеси, преди 13 години нещата се случваха по-бавно. Всичко започна с много хъс, настроение и може би най-важното - с приятелство. Смятам, че именно това ни е спасило през трудните моменти, в които сме изпадали през годините. Бизнес тук смятам, че се стартира изключително трудно, а да не приказваме преди 13 години. Тогава сякаш българинът не беше толкова узрял за IT индустрията или за факта, че може да има онлайн магазин.

Поради тази причина смятам, че ние сме помогнали в тази насока. Колкото повече се развивахме толкова повече и показвахме на хората, че е възможно да притежават онлайн бизнес. По този начин индустрията се саморазви. Разбира се в следствие на това и ние. Вярвам, че за всичките тези години сме запазили тази сплотеност, която ни събра в началото.

- Какво ни е необходимо, ако искаме да имаме собствен сайт?

- Искате ли да имате свой сайт, то ви трябва място в интернет, на което да разположите вашата страница. Всеки, който желае да има онлайн бизнес, трябва да има хостинг под някаква форма.

Другият основен компонент е домейн име или името на вашият сайт. С регистрацията му вие го запазвате и може да го използвате. Също така има и други прилежащи услуги, като SSL сертификати, резервни копия и други. Чрез тази услуга се предоставя възможността на всеки да има онлайн присъствие.

- ОК, ако искам да имам собствен сайт, собствено присъствие в Интернет, ми трябва хостинг. Но защо да избера българска компания за това?

- Един от основните фактори е комуникацията. Ако клиентът планува да има дълго онлайн присъствие, то в даден момент ще му се наложи поради една или друга причина да комуникира с хостинг доставчика си. Много хора предпочитат българските доставчици именно поради тази причина.

Отделно, услугите ни са конкурентни спрямо чуждите. Даже по качество превъзхождаме множество от тях, а същевременно цените ни са съобразени с родния потребител.

За собственици на бизнеси, чиито клиенти са предимно в България, близостта на сървърите до потребителите също е важна, тъй като латенцията е ниска и уебсайтовете зареждат по-бързо.

- Всъщност, вие имате решения, които са предназначени за медии и журналисти. Какво може да ни кажете за тях?

- Действително предоставяме хостинг решения за редица медии. Нашето виждане винаги е било да работим заедно с клиента, а не срещу него. Винаги сме отворени за комуникация с него, да изготвим решението, което ще е най-добро. По този начин дадена медия може да се фокусира върху отразяването на случващото се, а не да се притесняват за сървърната им инфраструктура. Отзоваваме се когато е необходимо, извършваме необходимия анализ и така стигаме до много добри резултати с клиентите.

- Какви са решенията ви, с които може да оптимизирате разходите на вашите клиенти?

- В една постоянно развиваща се индустрия е нужна постоянна оптимизация. В IT сектора нещата се случват бързо и не може да се тъпче на едно място. Много често, когато някой друг погледне дадена инфраструктура и веднага намира начини за подобрения. От там разбира се идват най-често и намаляването на разходи. Тук на помощ идва богатият ни опит в Jump.BG.

За 13 години в индустрията сме видели много и всеки наш клиент може да се възползва от това.

- Вие имате голям опит в имплементацията и поддръжката на е-магазини. Защо голяма част от бизнесите трябва да помислят за собствен е-магазин и какво бихте им предложили вие?

- Достатъчно е да погледнем последните статистики за това колко хора са онлайн. Това автоматично ще даде отговор на въпроса защо трябва един бизнес да бъде онлайн.

Всеки един потребител е и потенциален клиент. Ако бизнеса ви не е в онлайн пространството, то губите вие. Да не забравяме и факта, че почти никой вече не търси offline.

Ако ни е необходимо да прегледаме оферти за почивки, то по-скоро бихме проверили в интернет, а не да звъним отделно на всеки хотел в даден град. Тук вече самият профил на потребителя налага бизнеса да има онлайн присъствие. От наша страна можем да предложим хостинг решение, което ще им гарантира това присъствие.

- Как се промениха технологиите за споделен хостинг през изминалите 13 години?

- На пръв поглед крайният потребител може би не забелязва толкова много еволюцията на тази услуга. В началото тя беше изключително опростена и бих казал с ниски възможности. Тя беше предназначена за малки страници, а всяка по-голяма такава предизвикваше редица затруднения. Също така беше и много по-нестабилна, защото липсваха всичките софтуери, които в момента са налични.

С годините всичко това започна малко по-малко да се променя. Неща като Cloudlinux, с прилежащите към него CageFS и LVE придадоха една стабилност. Контролни панели, като cPanel се развиха изключително много и вече предоставят значително повече функционалности на крайният клиент.

Да не забравяме и за Imunify360, който се грижи всяка една Интернет страница да бъде максимално защитена. Трендът през последните години е сайтът да се зарежда за максимално бързо време. Тук в помощ идва сравнително новият уеб сървър - LiteSpeed. В комбинация с Redis cache могат да бъдат постигнати чудесни резултати.

Не на последно място споделеният хостинг вече активно се възползва и от облачните услуги. Това придава изключителна гъвкавост, стабилност и може би най-важното скалируемост на услугата.

С развитието и утвърждаването на платформата WordPress, хостинг компаниите предлагат специализиран WordPress хостинг, който е оптимизиран за уебсйтове, базирани на WordPress. Във времето все по актуална става и услугата WordPress Support, тъй като собствениците на бизнеси предпочитат да поверят тази грижа на професионалисти. Към момента и двете услуги са изключително търсени и актуални.

- Търсят ли се облачните решения и какво точно представляват те?

- Облачните услуги са една "гореща" услуга. През последните години се говори много за тях, но в случая има и защо. Техните предимства са много, като част от тях са:

  • Бързо и лесно скалиране на ресурсите.
  • Липса на базови ограничения ( време за изпълнение на процес, за качване на файлове и т.н. )
  • Свобода да бъде поставен всякакъв software, който се поддържа.
  • Възможност за активиране на допълнителни услуги (Storage, Backups и други).

- Кои сайтове и потребители имат нужда от облак? Какви са ползите от това да притежавам свой собствен облак?

- През последните години много се изговори за облаците и големите фирми вече не ги е страх от тях. Предимствата на услугата действително са много, но може би най-важното е че може да поддържа сайт/бизнес онлайн. Често забравян факт, е че тази услуга предоставя изключителна скалириумост - било то вертикална или хоризонтална. Допълнителни ресурси са на няколко клика разстояние. Например, така сайтът ви лесно ще се справи с голям трафик.

През годините съм виждал много провалени промоции. Много сринали се в най-важния момент сайтове. И всичко това, защото "клауд не ни е необходим".

Физическите сървъри, макар и те да имат специфични предимства, често не предоставят никаква гъвкавост. Това често спъва развитието на бизнеса и води до тежки последици. Собствен клауд е услуга за всеки, който желае да развива бизнеса си и да спи по-спокойно.

- Може ли да ни разкажеш повече за услугата VPS или "Virtual Private Server" (виртуален частен сървър). За кои клиенти тя е по-подходяща?

- VPS е услуга за хостинг, при която сървърът е разделен на виртуални сървъри, които се държат като отделни физически машини. Това дава повече контрол и гъвкавост в сравнение с обикновен споделен хостинг. До скоро VPS бе плашещо за хората понятие, защото те оставаха с впечатлението, че трябва да имат сериозни Linux познания.

В действително това вече не е така. Ако вземем за пример cPanel и неговата административна част - WHM то човек може да си конфигурира сървъра без да използва SSH/Terminal или казано още без да използва нито една команда.

И ако преди години услугата беше за по-напреднали потребители, то сега е много по-широко достъпна. Да не забравяме и факта, че има менажирани VPS сървъри, при които крайният клиент не е необходимо да извършва почти никакви действия.

Разбира се основното предимство на VPS е свободата. В интернет съществуват множество софтуери, които имат специфични изисквания или изискват определени настройки, които не са възможни на споделен хостинг. Също така самите разработчици започнаха да изискват тази услуга именно поради свободата, която им предоставя.

- Как еволюираха домейн имената за последните 13 години?

- Домейн имената еволюираха много през годините. В началото почти всички използвахме разширения от вида .com/net/org, но с всяка нова регистрация така наречените хубави домейни ставаха все по-малко. Това принуди тази индустрия да се обърне към възможността да се предоставят нови TLD (Top Level domain), като тази промяна протече изключително бавно. Основен "виновник" за това може би беше Google, защото не класираше добре тези разширения. За радост това вече отминава и наблюдаваме все повече успешни страници, с домейни .shop/online/site и т.н.

- Какви са прогнозите ви за развитие на сектора. Ще стане ли навлизането на AI по-всеобхватно или ще остане сравнително нишово и ограничено в близко бъдеще?

- Живеем във време, в което AI започва все повече да навлиза в живота ни. През следващите години все повече ще чуваме за него в почти всички индустрии под една или друга форма. Специално в хостинг средата ще навлиза все повече, но основно като потребител на ресурси. На специализираните фирми ще им е необходим все повече хардуер за AI.

С подкрепата на: Jump.bg
Какво е хостингът и кога имаме нужда от него 2

Какво е хостингът и кога имаме нужда от него

Тихомир Георгиев е специалист в една от водещите хостинг компании в България. Той ни разказва как можем да имаме свое собствено присъствие в интернет

| Автор : Стоян Гогов 0 4516 Снимка: Jump.bg
С подкрепата на: Jump.bg

Наближават дните, когато няма да има бизнес без собствено пространство под дигиталното слънце. Онлайн са всички - дребни фирми, международни корпоративни титани, блогърът с 30-тина последователи, и дори информационни монополи. Всички тези хора и организации се нуждаят от хостинг доставчици, защото хостингът е крайъгълният камък на интернета.

Конкретно, хостингът е услуга, която предоставя необходимото пространство и ресурси за вашия сайт. Говорим за сървъри, които пазят цялата информация на вашето място в интернет (HTML, CSS, JavaScript, изображения, видео и други). Освен да пазят тези данни, сървърите позволяват на глобалното дигитално село да има достъп до вашия уебсайт.

Хостинг доставчиците предоставят този необходим ресурс, като гарантират, че вашия сайт ще е постоянно достъпен онлайн.

Две от водещите хостинг компании в страната са Delta.BG и Jump.BG, които тази година навършват съответно 15 и 13 години. Първите си сървъри в България Jump.BG наемат именно от Delta.BG и това партньорство е факт и днес. Двете компании се допълват, а през 2015 година Delta.BG придобива Jump.BG. Общият им почти 30-годишен опит в сферата на хостинг услугите се вижда в широкия спектър от индивидуални и специализирани облачни решения, VPS услуги, и имплементацията на специфични решения за големи е-магазини и медии, които те предлагат.

Тихомир Георгиев е една от водещите фигури, която е свързана с историята на успеха и на двете компании. На практика той е с Jump.BG още от преди нейното начало, а днес оглавява екипа ѝ по поддръжка.

Ако се интересувате как се стартира IT бизнес в страната, защо българските хостинг компании са по-удачни за местните нужди от чуждите, що е то VPS и каква е функцията на облаците, Тишо, с големия опит и технологична експертиза, която има, е идеалният човек да разкрие как се случват нещата зад кулисите.

С интервюто с Тихомир даваме старт на специална поредица, осъществена с подкрепата на Delta.BG и Jump.BG. В нея ще ви запознаем с най-големите новости и иновации в IT сектора, за да открием заедно какво е бъдещето на интернета.

Тихомир Георгиев е един от създателите на Jump.BG

Снимка: Jump.BG

- Здравей Тишо. Jump.BG навърши 13 години преди броени дни. Това ви прави ветерани в бранша. Как започна всичко? Лесно ли е да се стартира IT бизнес в България?

- Може би за разлика от сегашните стартиращи бизнеси, преди 13 години нещата се случваха по-бавно. Всичко започна с много хъс, настроение и може би най-важното - с приятелство. Смятам, че именно това ни е спасило през трудните моменти, в които сме изпадали през годините. Бизнес тук смятам, че се стартира изключително трудно, а да не приказваме преди 13 години. Тогава сякаш българинът не беше толкова узрял за IT индустрията или за факта, че може да има онлайн магазин.

Поради тази причина смятам, че ние сме помогнали в тази насока. Колкото повече се развивахме толкова повече и показвахме на хората, че е възможно да притежават онлайн бизнес. По този начин индустрията се саморазви. Разбира се в следствие на това и ние. Вярвам, че за всичките тези години сме запазили тази сплотеност, която ни събра в началото.

- Какво ни е необходимо, ако искаме да имаме собствен сайт?

- Искате ли да имате свой сайт, то ви трябва място в интернет, на което да разположите вашата страница. Всеки, който желае да има онлайн бизнес, трябва да има хостинг под някаква форма.

Другият основен компонент е домейн име или името на вашият сайт. С регистрацията му вие го запазвате и може да го използвате. Също така има и други прилежащи услуги, като SSL сертификати, резервни копия и други. Чрез тази услуга се предоставя възможността на всеки да има онлайн присъствие.

- ОК, ако искам да имам собствен сайт, собствено присъствие в Интернет, ми трябва хостинг. Но защо да избера българска компания за това?

- Един от основните фактори е комуникацията. Ако клиентът планува да има дълго онлайн присъствие, то в даден момент ще му се наложи поради една или друга причина да комуникира с хостинг доставчика си. Много хора предпочитат българските доставчици именно поради тази причина.

Отделно, услугите ни са конкурентни спрямо чуждите. Даже по качество превъзхождаме множество от тях, а същевременно цените ни са съобразени с родния потребител.

За собственици на бизнеси, чиито клиенти са предимно в България, близостта на сървърите до потребителите също е важна, тъй като латенцията е ниска и уебсайтовете зареждат по-бързо.

- Всъщност, вие имате решения, които са предназначени за медии и журналисти. Какво може да ни кажете за тях?

- Действително предоставяме хостинг решения за редица медии. Нашето виждане винаги е било да работим заедно с клиента, а не срещу него. Винаги сме отворени за комуникация с него, да изготвим решението, което ще е най-добро. По този начин дадена медия може да се фокусира върху отразяването на случващото се, а не да се притесняват за сървърната им инфраструктура. Отзоваваме се когато е необходимо, извършваме необходимия анализ и така стигаме до много добри резултати с клиентите.

- Какви са решенията ви, с които може да оптимизирате разходите на вашите клиенти?

- В една постоянно развиваща се индустрия е нужна постоянна оптимизация. В IT сектора нещата се случват бързо и не може да се тъпче на едно място. Много често, когато някой друг погледне дадена инфраструктура и веднага намира начини за подобрения. От там разбира се идват най-често и намаляването на разходи. Тук на помощ идва богатият ни опит в Jump.BG.

За 13 години в индустрията сме видели много и всеки наш клиент може да се възползва от това.

- Вие имате голям опит в имплементацията и поддръжката на е-магазини. Защо голяма част от бизнесите трябва да помислят за собствен е-магазин и какво бихте им предложили вие?

- Достатъчно е да погледнем последните статистики за това колко хора са онлайн. Това автоматично ще даде отговор на въпроса защо трябва един бизнес да бъде онлайн.

Всеки един потребител е и потенциален клиент. Ако бизнеса ви не е в онлайн пространството, то губите вие. Да не забравяме и факта, че почти никой вече не търси offline.

Ако ни е необходимо да прегледаме оферти за почивки, то по-скоро бихме проверили в интернет, а не да звъним отделно на всеки хотел в даден град. Тук вече самият профил на потребителя налага бизнеса да има онлайн присъствие. От наша страна можем да предложим хостинг решение, което ще им гарантира това присъствие.

- Как се промениха технологиите за споделен хостинг през изминалите 13 години?

- На пръв поглед крайният потребител може би не забелязва толкова много еволюцията на тази услуга. В началото тя беше изключително опростена и бих казал с ниски възможности. Тя беше предназначена за малки страници, а всяка по-голяма такава предизвикваше редица затруднения. Също така беше и много по-нестабилна, защото липсваха всичките софтуери, които в момента са налични.

С годините всичко това започна малко по-малко да се променя. Неща като Cloudlinux, с прилежащите към него CageFS и LVE придадоха една стабилност. Контролни панели, като cPanel се развиха изключително много и вече предоставят значително повече функционалности на крайният клиент.

Да не забравяме и за Imunify360, който се грижи всяка една Интернет страница да бъде максимално защитена. Трендът през последните години е сайтът да се зарежда за максимално бързо време. Тук в помощ идва сравнително новият уеб сървър - LiteSpeed. В комбинация с Redis cache могат да бъдат постигнати чудесни резултати.

Не на последно място споделеният хостинг вече активно се възползва и от облачните услуги. Това придава изключителна гъвкавост, стабилност и може би най-важното скалируемост на услугата.

С развитието и утвърждаването на платформата WordPress, хостинг компаниите предлагат специализиран WordPress хостинг, който е оптимизиран за уебсйтове, базирани на WordPress. Във времето все по актуална става и услугата WordPress Support, тъй като собствениците на бизнеси предпочитат да поверят тази грижа на професионалисти. Към момента и двете услуги са изключително търсени и актуални.

- Търсят ли се облачните решения и какво точно представляват те?

- Облачните услуги са една "гореща" услуга. През последните години се говори много за тях, но в случая има и защо. Техните предимства са много, като част от тях са:

  • Бързо и лесно скалиране на ресурсите.
  • Липса на базови ограничения ( време за изпълнение на процес, за качване на файлове и т.н. )
  • Свобода да бъде поставен всякакъв software, който се поддържа.
  • Възможност за активиране на допълнителни услуги (Storage, Backups и други).

- Кои сайтове и потребители имат нужда от облак? Какви са ползите от това да притежавам свой собствен облак?

- През последните години много се изговори за облаците и големите фирми вече не ги е страх от тях. Предимствата на услугата действително са много, но може би най-важното е че може да поддържа сайт/бизнес онлайн. Често забравян факт, е че тази услуга предоставя изключителна скалириумост - било то вертикална или хоризонтална. Допълнителни ресурси са на няколко клика разстояние. Например, така сайтът ви лесно ще се справи с голям трафик.

През годините съм виждал много провалени промоции. Много сринали се в най-важния момент сайтове. И всичко това, защото "клауд не ни е необходим".

Физическите сървъри, макар и те да имат специфични предимства, често не предоставят никаква гъвкавост. Това често спъва развитието на бизнеса и води до тежки последици. Собствен клауд е услуга за всеки, който желае да развива бизнеса си и да спи по-спокойно.

- Може ли да ни разкажеш повече за услугата VPS или "Virtual Private Server" (виртуален частен сървър). За кои клиенти тя е по-подходяща?

- VPS е услуга за хостинг, при която сървърът е разделен на виртуални сървъри, които се държат като отделни физически машини. Това дава повече контрол и гъвкавост в сравнение с обикновен споделен хостинг. До скоро VPS бе плашещо за хората понятие, защото те оставаха с впечатлението, че трябва да имат сериозни Linux познания.

В действително това вече не е така. Ако вземем за пример cPanel и неговата административна част - WHM то човек може да си конфигурира сървъра без да използва SSH/Terminal или казано още без да използва нито една команда.

И ако преди години услугата беше за по-напреднали потребители, то сега е много по-широко достъпна. Да не забравяме и факта, че има менажирани VPS сървъри, при които крайният клиент не е необходимо да извършва почти никакви действия.

Разбира се основното предимство на VPS е свободата. В интернет съществуват множество софтуери, които имат специфични изисквания или изискват определени настройки, които не са възможни на споделен хостинг. Също така самите разработчици започнаха да изискват тази услуга именно поради свободата, която им предоставя.

- Как еволюираха домейн имената за последните 13 години?

- Домейн имената еволюираха много през годините. В началото почти всички използвахме разширения от вида .com/net/org, но с всяка нова регистрация така наречените хубави домейни ставаха все по-малко. Това принуди тази индустрия да се обърне към възможността да се предоставят нови TLD (Top Level domain), като тази промяна протече изключително бавно. Основен "виновник" за това може би беше Google, защото не класираше добре тези разширения. За радост това вече отминава и наблюдаваме все повече успешни страници, с домейни .shop/online/site и т.н.

- Какви са прогнозите ви за развитие на сектора. Ще стане ли навлизането на AI по-всеобхватно или ще остане сравнително нишово и ограничено в близко бъдеще?

- Живеем във време, в което AI започва все повече да навлиза в живота ни. През следващите години все повече ще чуваме за него в почти всички индустрии под една или друга форма. Специално в хостинг средата ще навлиза все повече, но основно като потребител на ресурси. На специализираните фирми ще им е необходим все повече хардуер за AI.

С подкрепата на: Jump.bg