Може ли България да създава летателни апарати?
Младите предприемачи от Ники Ротор Авиейшън доказват, че дори и най-големите трудности не са пречка за истински силните мечти
Историята на българската авиация започва още в края на 19 век, с провеждането на първите полети с балони. В края на 1903 година братята Райт осъществяват първия в историята полет със самолет. България е една от първите страни, заинтересувала се от иновацията. През 1910 година страната ни активно прави опити в конструирането и покупката на самолети, създадени са и програми за обучение на кадри за авиацията.
През юни 1912 лейтенант Симеон Петров във Франция за първи път успява да приземи самолет с напълно спрял двигател. Това събитие получава широк отзвук във френските вестници.
Същата година България получава и своя първи самолет - "Bleriot XXI", с който на 13 август 1912 Симеон Петров извършва първия полет в родното въздушно поле. По време на Балканската война България се превръща във втората страна в света осъществила боен полет.
През 1925 година е създадена Държавна аеропланна работилница. Там започва сглобяването на първите български самолети, а професор Цветан Лазаров се превръща в бащата на българското авиоинженерство.
Производството на летателни машини в България е преустановено през 1954 година. Досега.
Младите предприемачи от Ники Ротор Авиейшън доказват, че историята на българската авиация не спира до тук, а днес в страната ни отново се произвеждат летателни апарати.
С производствена база в Правец и повече от 15 години опит в сферата, компанията създава един от най-отличените и красиви автожири е света. С представителства на 4 континента, днес се срещаме с динамичния екип, изграден от баща и дъщеря, които съчетават рутината, опитността и предприемчивостта в една обща цел.
Ето какво разказва Миглена Копчева, Маркетинг и Бизнес Развитие в компанията за трудния път и за предизвикателствата през които са преминали:
- Няма как да не започнем това интервю с най-важния встъпителен въпрос. Какво е автожир?
- Автожирът е уникален летателен апарат, който съчетава в себе си полетните характеристики на самолет и хеликоптер. Излита на къса дистанция от около 50 - 100 метра и каца почти като хеликоптер. Основният принцип на летене на тази машина е авторотацията, от където идва и името й. На различните езици се произнася autogiro, gyrocopter или gyroplane, но правилното наименование на български е АВТОЖИР.
Характеризира се с възможността да лети ниско и с малка скорост, което го прави много функционален, маневрен и лесен за управление. При автожира няма сривна скорост, което гарантира много динамичен полет. Неслучайно тази машина е най-безопасният летателен апарат - има много по-малко отчетени инциденти в света спрямо всеки друг.
Конструкцията и техническите възможности на автожирите дават възможност за реакция дори при изключително критични ситуации във въздуха.
Нашата компания може да се похвали с успешното производство на 2 модела машини - Lightning (в превод "Светкавица") и Kallithea (в превод от гръцки "най-красивата гледка").
Вижте как изглеждат автожирите, създадени в България >> >> >>
Към днешна дата основен флагман на NIKI Rotor Aviation е красивата и имаща огромни технически способности Kallithea, която е притежава международен типов сертификат от немската сертификационна организация DULV Deutscher Ultraleichtflugverband e.V.
Моделът Lightning е единствения по рода си автожир в света с опашка, излизаща от винта и сега е в процес на сертификация, като там изработваме изцяло нов редуктор и се адаптира за всички двигатели на австрийския концерн Ротакс.
- Каква е продължителността на полета, максималната скорост, разход на гориво и обсег?
- Нашата машина е оборудвана с два резервоара с обща вместимост 66 литра, което позволява полет до 4 часа и 30 мин. в резерв. Автожирът е доста икономичен летателен апарат в сравнение със самолетите и хеликоптерите, като има разход от 20 литра на час и лети с обикновено гориво при круизна скорост от 130 до 160 км/ч. Максимална скорост е 200 км/ч.
- Какво различава един автожир от хеликоптера? А от летящата кола?
- Много хора ги сравняват, защото и двете машини имат роторна система, но принципа на летене е категорично различен. И съответно стойността на двете машини е коренно различна. В съвременни условия над 1000 автожирни летателни апарата намират своето приложение в специалните и полицейски сили на САЩ, Китай, Катар, Ирак и др. Тенденцията за нарастване на тяхното използване се дължи на доказаните им технологични предимства.
Като основни такива могат да бъдат посочени следните:
- По-ниска цена на авиационната и обслужваща техника;
- Опростена конструкция, която позволява производство в държави без традиции или с прекъснати такива като България, в областта на авиационната индустрия;
- Притежаване на необходимия височинно скоростен диапазон и такъв за далечина и продължителност на полета за изпълнение на широк спектър от задачи в интерес на системата за национална и колективна сигурност;
- Лесна и с ниска себестойност на поддръжка в летателна годност, особено в условията на национално производство;
- Позволява експлоатирането от неподготвени площадки с размери за излитане от 50 м - 100 м и такива за кацане до 10 м, с възможност и за вертикално кацане и такова на подготвена лека корабна платформа с размери на 4 м Х 4 м и товароносимост до 500 кг;
- Висока степен на сигурност на конструкцията, позволяваща продължителен жизнен цикъл;
- По-висока степен на експлоатационна и летателна безопасност в сравнение с хеликоптери и самолетни авиационни системи;
- Възможност за производство или бърза трансформация от пилотиран в безпилотен вариант без това да изисква основни промени по конструкцията на летателния апарат.
Летящата кола - звучи много добре и вече има някои компании развили се и напреднали в тази посока. С някои от тях сме в близки отношения и черпим опит един от друг, но най-големият проблем, които те срещат е въпроса с регистрацията, сертифицирането и като цяло легализирането на този тип машина. За жалост тя все още е в сферата на мечтите.
- За кого са предназначени автожирите? Имат ли те и практична страна?
- Автожирът е машина с изключително разнообразно предназначение, което отваря вратите към всички любители на авиацията. Тя може да даде такова летателно преживяване, каквото никой друг летателен апарат не би могъл да даде. И да, разбира, че автожира има практична страна. Той има над 60 различни приложения в сферата на сигурността като например:
- въздушно разузнаване на зони, райони и пътища;
- участие в антитерористични операции;
- цифрово картографиране на големи и труднодостъпни зони;
- участие в охрана на граници и бази;
- участие в операции по търсене и спасяване;
- изпълнение специални задачи;
- участие в оперативни действия за превенция и отстраняване на последствията от бедствия, аварии и катастрофи;
- ранно откриване и наблюдение на пожари;
- контрол на пътния трафик от въздуха;
- осигуряване на операции по търсене и спасяване на екипажи на летателни апарати и кораби, търпящи бедствие;
- екомониторинг над суша и море;
- кадастрално заснемане на райони и територии.
- Може ли всеки да се сдобие с автожир и колко трудно е пилотирането му?
- Стига да обичате летенето, автожирът е доста достъпна машина. В зависимост от оборудването си цената варира, но средно струва колко една хубава кола. За да се научиш да пилотираш е необходимо да се запишеш на курс(в България от няколко години се предлагат такива) и да преминеш теоретично обучение и практичен курс от 30 часа. Ще се радваме ако автожир обществото се разрасне и имаме възможността на обучим повече хора и да подготвим нови инструктори или летци. Е екипа си имаме вече няколко пилота, които сме обучили и това ме радва, че има силна приемственост.
- Как решихте да произвеждате летателни машини в България?
- България е нашата страна, ние живеем и работим тук. Макар ориентирани експортно, ние виждаме потенциал в българския инженерен труд и през последните 15 години работим активно, за да съберем най-добрия екип от специалисти, които да се включат в това предизвикателство. Искам да подчертая, че машината е изцяло произведена и проектирана от нашия екип и за целта не сме ползвали скъпи дизайнерски бюра. Това прави всяко едно постижение още по-специално и лично, защото всеки детайл е минал през ума ти и знаеш защо тази концепция работи така. Помня как баща ми скицираше на бял лист и после неговите идеи се дигитализираха от конструктори и така нашият инженерен екип създаде всички файлове и всяка система.
- Как изглежда пазара на автожири в света и какво е мястото на Ники Ротор Авиейшън в него?
- Както във всеки друг бранш и тук е добре, че има здравословна конкуренция. На световната сцена има няколко основни производителя, които са концентрирани в Европа. В Америка има много хоби построени машини, които са доста по-опростени като конструкция и нямат този чар на европейските машини. Най-големият производител с най-много опит и традиции е в Испания, като това не е случайно имайки предвид произходът на автожира още през 1923 именно там. След него се нарежда производител в Германия, Италия, Полша.
Ники е относително нова компания, която сега преминава през своя период на растеж и развитие, което позволява много сериозно да се конкурира с големите имена на пазара.
Николай Николов, предприемачът, визионер и отличен пилот с вълнение си спомня първите години при създаването на първите прототипи и разказва за смелите планове и цели, които стоят пред него и екипа му:
- Кои бяха първите трудности, с които се сблъскахте?
- Трудности по посока на създаването на този проект разбира се, че имаше, но това беше и отправната точка да се запознаем по-детайлно с темата. Основните проблеми бяха липса на опит и самообучение, че само бихме могли да направим продукт на световно ниво. Във времето когато запознахме проекта през 2004 година имахме и много лимитирана информация и малко източници. Обикаляхме изложения и следяхме всичко каквото се случва в сферата и отразявахме предимствата и недостатъците на лидерите в бранша и успяхме да превърнем всеки недостатък на автожира в наше уникално предимство.
- Имахте ли проблем с намирането на кадри?
- Проблемът с кадрите с много сериозен не само при нас, а и в глобален мащаб. Щастливи сме, че нашият екип е съставен от опитни кадри и хора с практика в авиацията, но още по-щастливи сме, че всички ключови служители и ръководители по звената са наши възпитаници - с нас са от повече от 10 години и заедно сме се развивали и разузнавали сферата на автожир летенето. Базата ни е в Правец, но в екипа работят хора от цяла България, които са запленени от идеята и са с нас по пътя за цялостното развитие на този пазар.
- Как извървяхте пътя от първия прототип до Наградата за най-красив автожир в света?
- Всичко започна с една скица и много идеи, които имах с глава си. Преминахме през много проби и съответно грешки, които ни показаха правия път и изградихме една концепция, която показва много добри технически параметри. Днес имаме наши представители в над 10 различни страни, пръснати на няколко континента. Горди сме с постиженията си и можем да се похвалим за последните три месеца с 2 международни награди - първата от Bensen Days - най-големият форум за автожири, който се провежда във Флорида, Америка. Там спечелихме наградата "Best two - seated Gyroplane".
- Това обаче не е единствената ви награда. Бихте ли споделели за какво още сте печелили призове и високи оценки?
- Няколко месеца след спечелването на престижната награда за най-добър двуместен автожир в света от едно от най-старите авиационни събития в календара, Kallithea сложи във витрината си и друга заслужена награда - "Grand Champion" от 60-тото юбилейно издание на Popular Rotorcraft Association - най-значимата организация за роторни машини в света. Наградата е връчена след полет на разстояние 3200 километра от Лос Анджелис до Ошкош в САЩ, след който при проверка машината показва перфектно състояние и безотказна работа на всички системи.
Kallithea има добър разчет и изцяло карбонова конструкция, което я прави много атрактивна, лека и устойчива. За мен тези награди са отговорност и ангажимент, да поддържаме високи норми на качество и да оправдаем доверието на широк кръг от професионалисти в областта.
- Какво е мотото на Ники Ротор Авиейшън? Има ли успехът ви тайна, която би могла да помогне на други предприемачи, стартиращи подобен иновативни проекти и начинания?
- Никога не се отказвай! Това правя аз и на това уча екипа си. През годините минахме много стръмни пътеки и много смели постижения, но неуспехът не ни отказа, а ни мотивира да покажем, че нашата машина е една съвкупност от всичко, което сме видели, научили и оценили като важно в самолетостроенето. Когато човек вярва в проекта си и в продукта, които създава, той не остава незабелязан. Гордеем се, че България може да се похвали с едно такова постижение.
- Какви са плановете ви за близкото и далечно бъдеще?
- Имам няколко проекта, по които работим в момента. А именно да възобновим проекта ни за модел Лайтнинг (Lightning - светкавица). Флагманът на компанията се характеризира с опашка, която излиза от оста на витлото. Нещо, което до сега никой не се е осмелил да направи. Той е отново в тандем конфигурация - един зад друг.
Сега нашият проект е да направим Лайтнинг "side-by-side" - кабина с места едно до друго. По този проект ще работим заедно с внучката на легендарния Баща на автожирите - Хуан де ла Сиерва, който през 1923 г. създава автожирът като нов тип летателно средство. Повече за проекта ще можем да споделим съвсем скоро.
Другият проект, които ще презентираме до пролетта на 2024 г. е двуместен хеликоптер. Очакват ни все повече и по-големи предизвикателства.
Повече информация за компанията и нейните продукти може да научите тук >>>
НАЙ
Китай тества изтребител от шесто поколение (снимки)
Това е най-странният витлов самолет с вертикално излитане (видео)
Изкуствен интелект проектира ракетен двигател
Сондата "Паркър" на НАСА направи успешно най-близкото си прелитане до Слънцето
Учени с нов поглед към ранната еволюция на живота
Китай тества изтребител от шесто поколение (снимки)
Изкуствен интелект проектира ракетен двигател
Това е най-странният витлов самолет с вертикално излитане (видео)
Учени с нов поглед към ранната еволюция на живота
Xiaomi ще създаде собствен суперкомпютър с изкуствен интелект