Учени създадоха антисоциални ГМО мравки | IT.dir.bg

УouTube

Учени създадоха антисоциални ГМО мравки

Учени от университета "Рокфелер" в САЩ създадоха първите в света генномодифицирани мравки, които избягват посестримите си.

С помощта на новосъздадените мравки учените установили, че насекомите взаимодействат помежду си и формират колония благодарение на наличието на обонятелни рецептори в антените си, съобщава Лента, цитирана от БТА.

Като дешифририли генома на мравката Ooceraea biroi и анализирали активността на нейната ДНК, учените открили високо ниво на експресия на гени, свързани с обонянието. За да се изясни как те влияят за социализацията на насекомите, учените създали мравки Ooceraea biroi, при които въпросните гени са изключени.

Каква е връзката на фондация "Рокфелер" с вируса Зика >> >> >>

Генномодифицираните мравки били белязани с цветни петънца и след това пуснати в колонията на обичайните насекоми от вида. Тъй като мравунякът бил в лабораторна среда, учените лесно проследили придвижването на белязаните мравки с помощта на компютър.

Оказало се, че мравките, лишени от свързани с обонянието гени, предпочитали да останат самотни и да избегнат контактите с посестримите си. По мнението на учените, това означава, че еволюцията на обонятелните рецептори в антените на насекомите е допринесла за развитие на социализацията при тези безгръбначни.

Ooceraea biroi са срещащи се в Азия мравки, при които за пръв път бе открита партеногенеза (размножаване без оплождане). В колониите на тези насекоми има самки, които в отсъствието на самци дават живот на други самки, които са техни генетични копия.

Резултатите от изследването са публикувани в Proceedings of the National Academy of Sciences.

Рокфелеровият университет отгледа човешки ембрион в лаборатория >> >> >>