Изясниха как бозайниците са излезли от сянката на динозаврите | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Изясниха как бозайниците са излезли от сянката на динозаврите

Международен екип от палеонтолози направил разкопки в Колорадо и получил първите подробни доказателства

Бозайници започнали да колонизират Земята и да увеличават размерите си по-малко от 1 милион години след като измрели всички едри динозаври и представители на мезозойската фауна, предаде ТАСС.

"Едва 100 хиляди години след падането на астероида, довело до измирането на динозаврите, видовото многообразие на бозайниците се увеличило 2 пъти, а телесното им тегло достигнало характерни за мезозоя стойности - отбелязват авторите на изследването. - 300 хиляди години по-късно теглото им се утроило, а първите едри бозайници се появили 700 хиляди години след изчезването на динозаврите. Този процес бил тясно свързан с увеличаването на видовото многообразие на растенията и с климатичните промени."

В края на кредата, преди 65,5 - 66 милиона години астероид с диаметър 10-15 км се блъснал в Земята. Той паднал на днешната територия на Южно Мексико и образувал кратер с диаметър 180 км на дълбочина около 20 км. Специалистите смятат, че падането на небесното тяло предизвикало не само силни вълни цунами и кратка "астероидна зима", но и вулканични изригвания на Деканското плато на днешната територия на Индия. Било изхвърлено още по-голямо количество пепел и прах и това довело до гибелта на растения, а след това и на всички едри животни с тегло над 25 кг.

Международен екип от палеонтолози под ръководството на Тайлър Лайсън от Природонаучния музей в Денвър направил разкопки в щата Колорадо и получил първите подробни доказателства как флората и фауната са се възстановили след този катаклизъм. Там има скали, които отделят мезозоя от кайнозоя и кредата от палеоцена. Лайсън и колегите му години наред изследват тези отлагания с надеждата, че ще открият останки от растения и животни, които са оцелели след катаклизма и са започнали отново да колонизират Земята.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Сайънс".

10 5720 Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Сайънс".