В ново изследване, публикувано в списанието Microbial Ecology, учените са открили живи микроби, запечатани вътре в скала на 2 милиарда години, съобщава Futurism

Това е "най-старият пример за живи микроби, намерени в древна скала до момента", според прессъобщение на изследователите.

"Не знаехме дали скали на 2 милиарда години могат да бъдат обитаеми," казва водещият автор на изследването Йохей Сузуки, доцент в Токийския университет. До този момент най-старите живи микроби бяха открити в подморска утайка на 100 милиона години.

Тази находка предоставя уникален поглед към миналото на Земята. Животът на планетата се е зародил преди около 3,5 милиарда години, а хората съществуват от едва няколкостотин хиляди години. Микробите в скалата обаче изглежда са еволюирали изключително бавно, което прави тяхното генетично изследване обещаващо за разбирането на ранната еволюция на живота.

"Чрез изучаване на ДНК и геномите на подобни микроби можем да научим повече за еволюцията на най-ранните форми на живот на Земята," добавя Сузуки.

Последствия за изследването на други планети

Древната скала е открита в Южна Африка, в комплекса Бушвелд, чрез ултрадълбоко сондиране. Международният екип от учени смята, че допълнителни изследвания на микробната общност в скалата могат да окажат влияние и върху изследванията за живот на други планети.

Една от основните цели на мисията на НАСА Perseverance е да събере проби от Марс. Учените отбелязват, че тези марсиански проби вероятно ще бъдат от сходна възраст с наскоро откритата земна скала, което прави откритието нещо като "тест" за изследването на извънземни микроби.

"Откриването на микробен живот в земни проби на 2 милиарда години и потвърждаването на тяхната автентичност ме кара да се вълнувам за това, което може да намерим в пробите от Марс," заявява Сузуки.