Микроби могат да помогнат за производството на гориво на Марс | IT.dir.bg

Микроби могат да помогнат за производството на гориво на Марс

От т. нар. цианобактерия може да се произвежда достатъчно добро биогориво

| Редактор: Катя Димитрова 2 1083

Едно от препятствията в стремежа ни да колонизираме Марс е свързано с горивото. Ако хората на Червената планета искат да се върнат на Земята, те ще се нуждаят от достатъчно гориво за изстрелването и пътуването до дома. А това е огромна логистична грижа поради теглото на ракетното гориво и трудно ще можем да го носим от Земята.

За щастие учените вярват, че микробите могат да бъдат ключ към производството на горивото, необходимо на Червената планета. Това става ясно от изследване, публикувано наскоро в списание Nature Communications.

Според група изследователи, микроб, наречен цианобактерия, заедно с щам на бактерията Ешерихия коли, може да се използва за създаване на ракетно биогориво. С помощта на фотобиореактор, който ще бъде изграден на марсианската повърхност, микробът може да произвежда захари, които Ешерихия коли ще превърне в използваем пропелент, наречен 2,3-бутандиол (2,3-BDO).

Въпреки че 2,3-BDO не е толкова мощно гориво, колкото това, което обикновено се използва при изстрелвания на ракети, авторите на статията смятат, че то може да е достатъчно добро на фона на по-ниската гравитация на Марс.

"Имаме нужда от много по-малко енергия за излитане там, което ни даде гъвкавостта да разгледаме различни химикали, които не са предназначени за изстрелване на ракети на Земята", коментира Памела Пералта, съавтор на изследването и доцент по химия и биохимия в Georgia Tech.

Тя обяснява, че процесът на производство на достатъчно гориво за пътуването обратно до Земята ще изисква изграждането на фотобиореактор с размерите на четири футболни игрища. Системата ще се захранва от въглероден диоксид и слънчева светлина, като и двете са в изобилие на Червената планета.

Микроби могат да помогнат за производството на гориво на Марс