НАСА представи най-добрите снимки на "Джеймс Уеб" (галерия) | IT.dir.bg

НАСА представи най-добрите снимки на "Джеймс Уеб" (галерия) 19
Снимка: NASA

НАСА представи най-добрите снимки на "Джеймс Уеб" (галерия)

Космическият телескоп на НАСА е най-мощната обсерватория в орбита, с която човечеството разполага

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" бе изстрелян на 25 декември 2021 г. с ракета Ariane 5 от Куру, Френска Гвиана. Той достигна своята орбита точно преди година. Апаратът се намира в точката на Лагранж L2 между Слънцето и Земята. Първото изображение на телескопа бе публикувано 6 месеца по-късно. Причината за това е дългия процес на калибриране и тестване на всички уреди.

Вижте най-внушителните снимки направени от "Джеймс Уеб" >> >> >>

За половин година в действие "Джеймс Уеб" успя да направи няколко важни открития. С него учените за пръв път проучиха в детайли атмосферата на екзопланета. Космическата обсерватория засне раждането на нова звезда и откри галактики, формирани 350 милиона години след Големия взрив.

За своя престой в космоса "Джеймс Уеб" бе ударен от микрометеорит. Ударът нанесе поражения върху позлатените огледални сегменти на телескопа, които са изключително фини. Нарушенията в повърхността им са фатални за качеството на изображенията. Въпреки това учените успяха да се справят с последствията на удара.

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" засне неоткрити досега звезди в мъглявината Южен пръстен. Оказа се, че именно те са създали продълговатите, извити форми на космическата формация. Благодарение на откритието учените успяват да моделират избухването по-подробно и да научат повече за нашата Вселена.

Една от първите снимки на телескопа бе на Стълбове на Сътворението. Тези плътни облаци от газ и прах са инкубатори за нови звезди.

Тъй наречените колони са съставени от хладен междузвезден газ и прах, които изглеждат - понякога - полупрозрачни в близка до инфрачервена светлина. Образуванието бе заснето за пръв път от космическия телескоп "Хъбъл" на НАСА през 1995 г.

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" струва 10 милиарда долара и може да ни покаже Вселената по начин, по който не сме я виждали никога. И докато огледалата му са създадени по изключително сложна технология и покрити със злато, то някои от компонентите му са доста обикновени.

Телескопът разполага с миниатюрен 68-гигабайтов твърдотелен диск (SSD). Това е по-малко и от най-евтините лаптопи и сходно с възможностите на бюджетните смартфони.

Въпреки че 68GB може да звучат малко, има основателна причина да са толкова. Причината е, че SSD-то на "Джеймс Уеб" трябва да издържа на огромни количества радиация. Апаратът оперира на милиони километри от Земята и е изложен на екстремни условия в дълбокия космос. Неговата памет е снабдена с множество слоеве защита.

Паметта от 68GB стига за 24 часа събиране на данни - но телескопът има възможности няколко пъти на ден да прехвърля тези данни обратно към Земята.

Учените от НАСА и ЕКА са убедени, че в следващите 5 години с "Джеймс Уеб" ще бъдат направени редица интересни открития. Именно толкова остава до края на основната мисия на телескопа. Предвидено е той да продължи да функционира още 15 години след това. Това означава, че до 2042 година ще можем да се наслаждаваме на изображения от телескопа.

НАСА представи най-добрите снимки на "Джеймс Уеб" (галерия) 19