Учени откриха ново състояние на материята | IT.dir.bg

University of Cambridge

Учени откриха ново състояние на материята

Изследователи откриха нови доказателства за наличието на мистериозно ново състояние на материята, известно като „квантова спинална течност“.

При „квантовата спинална течност“ електроните - едни от основните неразделими градивни частици на материята - се разбиват на други квазичастици.

За първи път учените предполагат за съществуването на такова състояние в магнетизирани материали още преди 40 години, но независимо от множеството данни за наличието му досега това състояние не беше наблюдавано в естествено състояние.

Сега обаче това състояние е било засечено в двуизмерен материал, наподобяващ графена, пише научното издание „ScienceAlert“, цитирано от БГНЕС.

Това е ново квантово състояние на материята, което е предвидено, но не е наблюдавано преди“, заяви Йоханес Кноле от Университета в Кеймбридж, който е участвал в опитите на материала.

Изследователите са успели да открият следи от квантова спинална течност в материал, като са наблюдавали т. нар. процес електронно фракциониране.

Той от своя страна води до разделянето на електроните в квантовата спинална течност.

При това състояние електроните не се разделят точно на по-малки части, а образуват т. нар. квазичастици. Сами по себе си те не са отделни частици, а представляват научна концепция, с която учените обясняват особеното поведение на някои частици.

Това е напълно ново попълнение към списъка с квантови състояния на материята“, заяви Кноле, според когото откритието е важна стъпка към човешкото разбиране на квантовата материя и предлага възможности за нови експерименти.

Фундаменталните агрегатни състояния са 4 - твърдо, течно, газообразно и плазма, но при някои екстремни условия възникват и други състояния.

Такива са кондензацията на Бозе-Айнщайн, кварк-глуонната плазма и други.

37 192 University of Cambridge

Такива са кондензацията на Бозе-Айнщайн, кварк-глуонната плазма и други.