Обсерваторията ”Чандра” стана на 16 години | IT.dir.bg

NASA/JSC

Обсерваторията ”Чандра” стана на 16 години

Космическата рентгенова обсерватория "Чандра", с помощта на която бяха извършени редица важни открития, отпразнува 16-ия си "рожден ден", съобщи НАСА.

Рентгеновата обсерватория "Чандра" е изкуствен спътник на Земята, оборудван с космически телескоп. Изстреляна е на 23 юли 1999 година със совалката на НАСА "Колумбия". Кръстена е на астрофизика от индийски произход Чандрасекар, който преподава в САЩ, предаде БТА.

Това е най-голямата и най-сложната от всички създадени досега обсерватории, които работят в рентгеновия диапазон. Тя е способна да засече останки от свръхнови, черни дупки и квазари, да открива източници на рентгенови лъчи на разстояние милиарди светлинни години, да изследва тъмната материя, за която се смята, че представлява 90% от масата във Вселената.

"Чандра" обикаля около Земята за 64 часа и достига почти на 1/3 от разстоянието до Луната. Нейната силно елиптична орбита й позволява да прави непрекъснати наблюдения в продължение на 55 часа извън радиационните пояси, които съществуват около Земята.

През изминалите от извеждане на "Чандра" в космоса 16 години инструментите на обсерваторията са позволили на учените да извършат повече от 14 000 наблюдения и да направят редица открития. Сред тях е, че черната дупка на нашата галактика Млечния път изпуска рентгенови лъчи.

1 261 NASA/JSC