Откриха екстремен пулсар само на 3000 светлинни години от нас | IT.dir.bg

Снимка: Shutterstock

Подобни обекти са рядкост

Астрономи откриха екстремен пулсар, намиращ се сравнително близо спрямо мащабите на Вселената. Обектът е разположен на около 3000 светлинни години от Земята. Учените споделят, че това е въртящ се пулсар, който се поддържа жив чрез бавно поглъщане на по-малката звезда спътник.

"Изяждащите своята съседна звезда пулсари се наричат още "Черни вдовици", обясняват астрономите.

Подобни пулсари са рядкост - знаем само за десетина или повече от тях в Млечния път. Но този изглежда е сред най-екстремните и може би най-странните примери за феномена.

Обектът, наречен ZTF J1406+1222, е двоичната система, имаща най-краткия орбитален период. "Черната вдовица" и нейната "плячка" обикалят един около друг на всеки 62 минути.

Още по-особено е, че изглежда, че системата е домакин на трета, далечна звезда, на която са необходими приблизително 12 000 години, за да обиколи другите две.

Пулсарите възникват, когато ядрата на масивни супергигантски звезди колабират в неутронни звезди. Когато тези неутронни звезди са силно намагнетизирани и се въртят бързо, те се превръщат в пулсари.

Тези обекти излъчват рентгенови и гама лъчи на интервали, вариращи от секунда, до милисекунди. Обикновено пулсарите се въртят бързо и умират млади, защото изхвърлят доста енергия.

Но пулсарът може да "улови" близка до него звезда и да изсмуче материал от нея като гигантски паразит, хранейки се с енергията й, докато не я погълне.

"Тези системи се наричат ​​черни вдовици, точно както паякът изяжда своята половинка", казва Бърдж.

Подобни обекти са рядкост