Откриха газов гигант, останал без газ | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Откриха газов гигант, останал без газ

Обектът TOI-849b може да разкрие много за планетите Юпитер и Сатурн от нашата система

Астрономите могат неочаквано да подобрят своето разбиране за планетите Юпитер и Сатурн в нашата Слънчева система. При това - гледайки много по-далеч в космоса.

Причината за това е отдалечената екзопланета TOI-849b. Според най-новите проучвания тя може да се окаже "бивш" газов гигант, който обаче е изгубил своя газ. Юпитер и Сатурн са именно планети от типа газови гиганти.

На практика TOI-849b вероятно е само това, която преди е било ядрото на подобна газова планета. В момента тя е приблизително с големината на Нептун, но масата й е 40 пъти по-голяма от тази на Земята. Любопитно е също, че обикаля около своята звезда доста бързо - една пълна обиколка продължава едва 18.4 земни часа.

Както става ясно от публикация в сп. Nature, учените обаче все още не могат да решат дали газовата обвивка на планетата е била "отвята" в миналото от някаква външна сила, или по някакви причини такава изобщо не се е формирала.