Пари и движещ се лед са открити на Плутон | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Пари и движещ се лед са открити на Плутон

"Нови хоризонти" откри пари в атмосферата на Плутон и движещ се лед на повърхността на планетата.

След като засне планински вериги и големи замръзнали долини на Плутон, космическият апарат "Нови хоризонти" на НАСА изпрати нови снимки, на които се виждат пари в атмосферата на планетата джудже и признаци за движение на блокове лед от азот и метан на повърхността й, съобщиха световните агенции, цитирани от БТА.

"Десетина дни след като "Нови хоризонти" прелетя на най-близко разстояние до Плутон, можем да заявим, че очакванията ни бяха надхвърлени", каза на пресконференция заместник-директорът на НАСА по научните въпроси Джон Грънсфелд.

"Движещ се лед, оригинални химични съставки на повърхността, планински вериги, мъгли - Плутон разкрива впечатляващото си геоложко многообразие", добави той.

На снимките се виждат пари, които се издигат до височина 130 км над повърхността.

Предварителният анализ показва, че става въпрос за два отделни слоя - единият е на височина около 80 км над повърхността, а другият - на височина 50 км над него.

"Тези пари са ключов елемент за създаване на комплексни въглеводородни съставки, които придават червения цвят на повърхността на Плутон", поясни астрономът Майкъл Съмърс от университета "Джордж Мейсън" във Феърфакс, Вирджиния.

На изпратените от космическия апарат нови снимки се забелязват също признаци за движение на лед на повърхността на Плутон.

Това изненада учените, защото е знак за скорошна геоложка активност - преди десетки милиони години, на планетата.

В северната част на замръзнала долина, която е кръстена Sputnik Planum и е с размерите на територията на щата Тексас, са забелязани ясни признаци за движение на плоча лед от метан, азот и въглероден моноксид.

Възможно е въпросното движение да се извършва в момента, отбелязват учените.

"Нови хоризонти" ще продължи да изпраща данни до края на 2016 г. Космическият апарат в момента се намира на 12,2 милиона км от Плутон и се е насочил към Куйперовия пояс.
Пари и движещ се лед са открити на Плутон

Възможно е въпросното движение да се извършва в момента, отбелязват учените.