Зад Плутон може да има още две огромни планети | IT.dir.bg

ESO

Зад Плутон може да има още две огромни планети

Испански екип от учени заяви, че в покрайнините на Слънчевата система може да се крият две огромни планети.

Само преди месеци астрономи обявиха данни за гигантска "планета Х" зад Плутон.

Когато беше открита потенциалната планета джудже 2012 VP113, тя беше отнесена към необичайните скалисти обекти, за които е известно, че са зад орбитата на Плутон. Тези малки обекти имат странно подредени орбити, което насочва, че върху тях въздейства още по-далечна планета, съобщи Ню сайънтист, цитиран от БТА.

Специалисти изчислиха, че масата й вероятно е 10 пъти колкото земната, а разстоянието й от Слънцето е 250 пъти колкото това от Слънцето до Земята.

Учени от университета Комплутенсе в Мадрид разгледаха тези обекти от друг аспект. Те не само потвърдиха странно подредените им орбити, но откриха и други озадачаващи детайли. Орбитите на някои от обектите са много сходни. Тъй като те не са достатъчно масивни, за да упражняват сила един върху друг, учените мислят че има по-голям обект, който води по-малките.

Подобно явление се нарича орбитален резонанс. В орбитален резонанс са Нептун и Плутон. За всеки две обиколки, които Плутон прави около Слънцето, Нептун прави три. Малките обекти изглеждат в подобен синхрон с много по-далечна и невидима за нас планета. Тя би трябвало да е с маса между тази на Марс и Сатурн и да е 200 пъти по-отдалечена от Слънцето от Земята.

Някои от малките обекти са с много удължени орбити, които биха ги отвели към тази точка. Голяма планета обаче не би трябвало да е толкова близо до други обекти, освен ако не е динамично свързана с нещо друго. Затова специалистите предполагат, че тя самата е в резонанс с по-масивна планета на разстояние около 250 пъти колкото това на Земята от Слънцето - точно както прогнозира предишния труд.

63 325 ESO
Само преди месеци астрономи обявиха данни за гигантска "планета Х" зад Плутон.