Титан се отдалечава от Сатурн с бързи темпове | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Титан се отдалечава от Сатурн с бързи темпове

Скоростта е сто пъти по-бърза от очакваното

| Редактор: Станислава Върбанова 37 7821

Учените смятаха, че знаят скоростта с която гигантската луна Титан се отдалечава от Сатурн, но наскоро направиха изненадващо откритие. Използвайки данни от космическия кораб "Касини" на НАСА, те установиха, че Титан се отдалечава сто пъти по-бързо от досега разбраното - около 11 сантиметра годишно.

Вижте как изглежда Титан >> >> >>

Подобно на нашата Луна, която също се отдалечава от Земята, спътниците на другите планети също се движат.

Докато луната се движи по орбитата си, гравитацията ѝ дърпа планетата, създавайки временна издутина. С времето, енергията която се създава от издуването и потъването преминава от планетата към спътника, избутвайки го навън. Например, нашата Луна се отдалечава с 3,8 сантиметра от Земята всяка година.

Учените знаят, че Сатурн се е образувал преди 4,6 милиарда години - в първите дни на Слънчевата система, но не е сигурно кога са се образували пръстените на планетата и нейната система от над 80 луни.

Понастоящем Титан се намира на 1,2 милиона километра от Сатурн. Преработената скорост на неговото отдалечаване предполага, че спътника се е появил много по-близо до Сатурн, което ще означава, че цялата система се разширява по-бързо, отколкото се смяташе досега.

Титан е един от най-сходните на Земята обекти в слънчевата система. Луната има своя атмосфера, съставена от основно от азот и метан, която е по-плътна от земната. На повърхността на луната има течни реки, езера и морета - в случая от метан. Знае се, че човек може да оцелее на Титан без скафандър - необходима е само кислородна маска и достатъчно топло облекло. Средната температура е около -179 градуса по Целзий.

"Този ​​резултат носи важно ново парче от пъзела за силно обсъждания въпрос за възрастта на Сатурнова система и образуването на нейните луни. Важно е да научим как се е родил Титан, заради сходствата му със Земята", казва Валери Лайни, водещ автор на работата, публикувана на 8 юни в Nature Astronomy.

Титан се отдалечава от Сатурн с бързи темпове 22