Учени от Южна Корея обявиха, че по същество са открили "свещения граал" в областта на физиката: свръхпроводник, който може да работи при стайни температури и обичайно атмосферно налягане.

Нерецензираните статии привлякоха огромно внимание в научните кръгове. Свръхпроводниците обикновено изискват ултраниски температури и изключително високо налягане, за да постигнат перфектна проводимост. Това ги прави непрактични. Един свръхпроводник, който може да работи при стайни температури може да доведе до революция в енергетиката, транспорта и компютърните технологии.

Според изследователите материалът, наречен LK-99, може да провежда електричество без никакво съпротивление. Именно тук започва драмата.

Тази седмица учени от Китай обявиха, че са доказали съществуването на материала и чудодейните му свойства. Много техни колеги обаче смятат, че LK-99 няма обявените качества. Това доведе до поразителен разкол в света на физиката. Дали всички се надпреварват да си припишат заслугите за откритие на века и да получат Нобелова награда - или новината за LK-99 наистина е манипулативна?

Учените Сукбае Ли и Джи Хун Ким от Университета на Корея стоят зад откритието. Те споделят, че в бързината не са качили всички материали в arXiv. Съавторът на изследването Хюн Так Ким заявява, че в един от документите е открита грешка. Според екипа успешното репликиране ще стане в близките седмици.

Това може да е станало и умишлено.

Само ден по-късно в arXiv се появява втори научен доклад на друга група учени от Южна Корея. Те правят много подобна заявка за откритието на материал, който е свръхпроводник при стайна температура.

Пабло Ескинази, ръководител на отдела по квантов магнетизъм и свръхпроводимост в университета в Лайпциг пък е на мнение, че LK-99 не съществува.

"Приемам съобщението с едно на ум, въпреки че в конкретние случай говорим не за едно, а за хиляда", каза Йенс Кох, професор по физика в Северозападния университет, пред The Daily Beast.

"Експерименталната подготовка на LK-99 изобщо не беше много сложна и не използваше особено екзотични материали или оборудване, така че очакванията бяха, че много лаборатории веднага ще се опитат да го възпроизведат", пише химикът Дерек Лоу.

Това кара някои от учените да останат скептични.

"Може да мине известно време, преди да разберем какво всъщност се случва зад кулисите, но честно казано, не мога да виня никого за известна възбудимост и объркване", допълва Дерек Лоу.