Все по-вероятно е на Енцелад да има живот | IT.dir.bg

Все по-вероятно е на Енцелад да има живот 17
Снимка: NASA

Все по-вероятно е на Енцелад да има живот

В подземния океан от течна вода на луната е открит фосфор

Международен екип от учени откри фосфор в подземния океан от течна вода на луната на Сатурн - Енцелад. Изследователите са използвали данни, събрани от мисията "Касини" на НАСА.

Вижте как изглежда Енцелад >> >> >>

Фосфорът е основен градивен елемент за живота. Той е открит в богати на сол ледени зърна, изхвърлени от гейзерите на Енцелад.

Известно е, че малката луна на Сатурн притежава подземен океан и водата от него изригва през пукнатини в ледената кора. Гейзерите захранват с ледени частици пръстена E на Сатурн.

По време на мисията си около Сатурн "Касини" прелита многократно през шлейфа и Е пръстена.

Учените откриха, че ледените зърна на Енцелад съдържат богат набор от минерали и органични съединения. Съставът е сходен с този на аминокиселините.

Фосфорът е най-малко изобилният от основните елементи, необходими за биологичните процеси. Досега той не беше открит на Енцелад.

Елементът е ключов за изграждането на ДНК. Фосфорът също е основна част от молекулите, пренасящи енергия, присъстващи във всички форми на живот на Земята. Животът не би бил възможен без него.

"По-рано открихме, че океанът на Енцелад е богат на различни органични съединения", каза Франк Постберг, планетарен учен от Freie Universität Berlin, Германия, който ръководи новото проучване, публикувано на 14 юни, в списание Nature.

"Но сега този нов резултат разкрива ясната химическа характеристика на значителни количества фосфорни соли вътре в ледени частици, изхвърлени в космоса от струята на малката луна. Това е първият път, когато този основен елемент е открит в океан отвъд Земята".

Предишен анализ на ледените зърна на Енцелад разкри концентрации на натрий, калий, хлор и карбонат-съдържащи съединения, а компютърното моделиране предполага, че подземният океан е с умерена алкалност - все фактори, които благоприятстват обитаемите условия.

Новите данни правят все по-възможно съществуването на примитивни форми на живот под ледената повърхност на луната, коментират учените.

През 2038 година НАСА планира да изстреля спътник със сонда към Енцелад. Те трябва да пристигнат около луната на Сатурн през 2050 година. Бъдещето на мисията ще се реши през 2029 година, когато трябва да се започне активната фаза по планирането и изграждането й. Към този момент по-голям приоритет за НАСА е изследването на друга луна с подземен океан. Космическата сонда "Европа Клипър" (Europa Clipper) ще бъде изстреляна през октомври 2024 г. с ракета Falcon Heavy на SpaceX. Та ще проучи в детайли луната на Юпитер - Европа.

Все по-вероятно е на Енцелад да има живот 17