Ядрото на Земята e обвито от неизвестна древна структура | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

Проучването е отнело 3 години

| Редактор: Стоян Гогов 21 19299

Картата с най-висока резолюция на геологията под южното полукълбо на Земята разкрива, че ядрото на планетата ни е обвито от древно океанско дъно.

Този тънък, но плътен слой съществува на около 2900 километра под повърхността, твърдят учените. На тази дълбочина разтопеното метално външно ядро среща скалистата мантия над него.

"Сеизмичните изследвания, като нашите, предоставят изображения с най-висока разделителна способност на вътрешната структура на нашата планета и ние откриваме, че тази структура е значително по-сложна, отколкото се смяташе преди", каза геологът Саманта Хансен от Университета на Алабама.

Хансен и нейните колеги са използвали 15 станции за наблюдение, заровени в леда на Антарктика, за да картографират сеизмичните вълни от земетресения в продължение на три години. Начинът, по който тези вълни се движат и отскачат, разкрива състава на материала вътре в Земята.

"Анализирайки хиляди сеизмични записи от Антарктика, нашият метод за изображения с висока разделителна способност откри тънки аномални зони от материал навсякъде по границата между земното ядро и мантията", каза геофизикът Едуард Гарнеро от държавния университет на Аризона.

"Дебелината на материала варира от няколко километра до [десетки] километри. Това предполага, че виждаме планини в ядрото, на някои места до пет пъти по-високи от връх Еверест."

Според изследователите новооткритата структура най-вероятно е океанска кора, погребвана в продължение на милиони години.

Проучването е отнело 3 години