Японски сателит обясни потъмняването на Бетелгейзе | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Японски сателит обясни потъмняването на Бетелгейзе

Водните молекули и многото други прашни компоненти около Бетелгейзе допринасят за това звездата да изглежда по-бледа в период от няколко месеца

Между края на 2019 г. и началото на 2020 г., червеният супергигант Бетелгейзе изживя така нареченото "Голямо затъмняване". Яркостта на звездата спадна внезапно и забележително. Тя дори отпадна от топ 20-те най-ярки звезди в нощното небе. В градовете хората можеха да видят, че в съзвездието Орион липсва най-ярката по-рано звезда.

Водещото обяснение за екстремното затъмняване беше комбинация от периодични вариации на звездата, комбинирани с внезапно отделяне на прах. Нови наблюдения, публикувани в Nature Astronomy, потвърждават този сценарий. И те идват от много малко вероятен източник. Японски метеорологичен сателит.

Himawari-8 е в геостационарна орбита от 2014 г. Докато преглеждали снимки от спътника, учените открили присъствието на Бетелгейзе. Сателитът разполага с инструменти, които виждат нашата планета и останалата част от космоса в средна инфрачервена светлина. Спътникът прави снимки често и в равни интервали от време.

Така астрономите се натъкнали на най-подредената база от кадри на Бетелгейзе, направени между 2017 и 2021 г.

Японският сателит разкрива, че температурата на Бетелгейзе пада с около 140 °C за този период. Но не това е най-голямото му откритие.

Спътникът е с висока чувствителност за определени ленти с дължина на вълната, където сигналите от водните молекули са силни. Той е предназначен да изучава водата в горната част на земната атмосфера, но се оказва толкова добър, че е успял да открие вода и около Бетелгейзе.

Водните молекули и многото други прашни компоненти около Бетелгейзе допринасят за това звездата да изглежда по-бледа. Спадът на температурата и прахът допринасят в еднаква степен за Голямото затъмняване.