Защо доматите вече нямат вкус на домати (снимки) | IT.dir.bg

Защо доматите вече нямат вкус на домати (снимки) 10
Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Защо доматите вече нямат вкус на домати (снимки)

Скорошно изследване хвърля светлина на въпроса, който мнозина от нас си задават: Защо доматите стават все по-разнообразни, но все по-безвкусни

| Автор: Иво Некитов 133 39038

Доматите са основния продукт в повечето видове сандвичи и много салати, но можете да ги добавите и към повечето ястия и да получите нещо годно за консумация, дори, ако  не сте велик готвач.

Вкусът на доматите, обаче, се влошава с времето и учените смятат, че знаят защо.

>>>Виж галерия от снимки на най-невероятни сортове домати>>>

В нов материал, публикуван в Nature Genetics, изследователите от Службата за селскостопански изследвания и Института Бойс Томпсън, са описали генома на съвременните домати, както и на доматите, които все още растат в дивата природа в Южна Америка. Екипът е отбелязал хиляди неизвестни досега гени, сравнявайки геномите на култивираните домати с този на дивите им роднини и е направил някои интересни открития.

Когато сравняват култивираните домати с дивите им предшественици и роднини, изследователите отбелязват буквално хиляди гени, които просто липсват от продуктите, които обикновено се намират в нашите супермаркети. В едно безкрайно и продължаващо търсене на растения, които произвеждат по-големи, по-трайни домати, узряващи с по-бързи темпове, градинарите и селекционерите, изглежда са прекалили.

"Едно от най-важните открития е намерената рядка форма на гена, обозначен като TomLoxC", казва Джеймс Джованнони, съавтор на статията. "Генът влияе на вкуса на плодовете, катализирайки биосинтеза на редица липидни (мастни) летливи вещества - съединения, които лесно се изпаряват и допринасят за вкуса."

Базирайки се на собствените си тестове, изследователите смятат, че генът "подобряващ вкуса" присъства само в около два процента от съвременните домати, закупени в магазина, но е открит в повече от 90% от техните диви роднини.

Създаването на вкусен култивиран домат отново ще отнеме известно време, но правилното отглеждане може да върне някои от важните вкусови гени, които растенията са загубили от първоначалното си опитомяване до днешни дни.

Любопитно:

Знаете ли, че Доматът (Solanum lycopersicum) е растение от семейство Картофови (Solanaceae). Според ботаниката той спада към плодовете, но според готварството спада към зеленчуците и се приема за такъв.

Определянето му към зеленчуците става с решение на Върховния съд на САЩ на 10 май 1893 г. Съдът приема доводите, че доматът се използва за салата и основно ястие, а не за десерт.

Доматът, заедно със своя братовчед, картофът, са едни от най-важните за изхранването и пълноценното хранене, растителни видове, ако изключим житните култури.

Защо доматите вече нямат вкус на домати (снимки) 10