EPA/БГНЕС
Facebook манипулирал емоциите на потребителите
Facebook тайно е манипулирал емоциите на 700 000 свои потребители. Целта била да бъде проучено "емоционалното заразяване".
Актът предизвика възмущение сред потребителите на интернет, повдигайки въпроси от етичен характер, съобщи Франс прес, цитирана от БТА.
Една седмица - от 11 до 18 януари 2012, Facebook и учени от университета Корнел и университета на Сан Франсиско са използвали системата от алгоритми на мрежата, за да променят съдържанието на информациите, получени от група англоговорящи ползватели с цел да проучат въздействието им върху техните емоции.
Резултатите от проучването бяха публикувани на 17 юни в изданието на "Протоколи на Американската академия на науките".
Авторите са искали да разберат дали броят на позитивните или негативни съобщения, прочетени от ползвателите, влияе на съдържанието на публикуваните от самите тях постове в сайта. Те са установили, че избраните за проучването ползватели са започнали да употребяват повече негативни или позитивни думи в зависимост от вида на съдържанията, на които са били "подложени".
Според авторите "тези резултати показват, че социалните мрежи действително са предпоставка за масова емоционална зараза".
И други учени вече са се вглеждали в този феномен, но това проучване е уникално от гледна точка на това, че авторите му са "манипулирали", според собствените им думи, данните. Те между другото са се погрижили да подчертаят, че изследването им е "съвместимо с политиката за използване на данни, която всички ползватели са длъжни да приемат, създавайки профил във Facebook".
Изследването, което първоначално мина незабелязано през големите американски медии, предизвиква нарастващ отзвук след публикуваните в събота статии в онлайн изданието "Слейт" и в сайтовете на списанията "Атлантик" (The Atlantic) и "Форбс".
"Несъмнено това е легално, но дали е етично?", попита "Атлантик" в статията си. Някои потребители на интернет изразиха "дълбокото си притеснение", определяйки използвания метод като "смущаващ" и дори "демоничен".
Сюзан Фиск от Университета Принстън, която издаде проучването, посочи на "Атлантик", че се е свързала с авторите, за да ги запознае с притесненията, породени от тяхната работа. Те отговорили, че ръководството на техните университети е одобрило тази работа, "защото Facebook по начало системно манипулира съдържанието на разпространяваните в него информации".
От своя страна Фейсбук, най-голямата социална мрежа, която има повече от един милиард ползватели, отхвърли обвиненията.
"Правим проучвания с цел да подобрим услугите си (...) и голяма част от тях са насочени да разберем как хората реагират на различни позитивни или негативни съдържания", посочва в имейл до Франс прес Изабел Ернандес, говорителка на социалната мрежа.
Една седмица - от 11 до 18 януари 2012, Facebook и учени от университета Корнел и университета на Сан Франсиско са използвали системата от алгоритми на мрежата, за да променят съдържанието на информациите, получени от група англоговорящи ползватели с цел да проучат въздействието им върху техните емоции.
Резултатите от проучването бяха публикувани на 17 юни в изданието на "Протоколи на Американската академия на науките".
Авторите са искали да разберат дали броят на позитивните или негативни съобщения, прочетени от ползвателите, влияе на съдържанието на публикуваните от самите тях постове в сайта. Те са установили, че избраните за проучването ползватели са започнали да употребяват повече негативни или позитивни думи в зависимост от вида на съдържанията, на които са били "подложени".
Според авторите "тези резултати показват, че социалните мрежи действително са предпоставка за масова емоционална зараза".
И други учени вече са се вглеждали в този феномен, но това проучване е уникално от гледна точка на това, че авторите му са "манипулирали", според собствените им думи, данните. Те между другото са се погрижили да подчертаят, че изследването им е "съвместимо с политиката за използване на данни, която всички ползватели са длъжни да приемат, създавайки профил във Facebook".
Изследването, което първоначално мина незабелязано през големите американски медии, предизвиква нарастващ отзвук след публикуваните в събота статии в онлайн изданието "Слейт" и в сайтовете на списанията "Атлантик" (The Atlantic) и "Форбс".
"Несъмнено това е легално, но дали е етично?", попита "Атлантик" в статията си. Някои потребители на интернет изразиха "дълбокото си притеснение", определяйки използвания метод като "смущаващ" и дори "демоничен".
Сюзан Фиск от Университета Принстън, която издаде проучването, посочи на "Атлантик", че се е свързала с авторите, за да ги запознае с притесненията, породени от тяхната работа. Те отговорили, че ръководството на техните университети е одобрило тази работа, "защото Facebook по начало системно манипулира съдържанието на разпространяваните в него информации".
От своя страна Фейсбук, най-голямата социална мрежа, която има повече от един милиард ползватели, отхвърли обвиненията.
"Правим проучвания с цел да подобрим услугите си (...) и голяма част от тях са насочени да разберем как хората реагират на различни позитивни или негативни съдържания", посочва в имейл до Франс прес Изабел Ернандес, говорителка на социалната мрежа.