Как Apple се превърна в обикновена ябълка | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Как Apple се превърна в обикновена ябълка
DarikNews

Как Apple се превърна в обикновена ябълка

Преди повече от десет години за първи път се влюбих в малката, отхапана ябълка. Това беше любов от пръв поглед, но чак сега разбирам кое събуди чувствата ми.

0 209
По онова време Apple, привидно скъпа марка, беше трудно откриваема в България. Определени издателски компании работеха с такива компютри. И някои чужденци. Приключението, наречено “аз притежавам Apple“ имаше бутиков характер. Малко по-късно, когато продуктовата гама на компанията се увеличи, би било неразумно от моя страна да изоставя любимата си марка. Разбира се, днес съм готов да споря с часове за предимствата на един компютър Apple, но любовта вече не е същата. Около мен има доста повече хора с подобни компютри, да не говорим за mp3-плейърите iPod, които – колкото и невероятно да звучи – държат около 82 процента от пазара в Щатите. Аз също притежавам iPod, но не съм така влюбен в него. Липсва ми онази бутикова ексклузивност. Какво точно се случи с Apple през тези години? Толкова много ли порасна тази компания?Днес компанията Apple Inc. е най-големият играч в музикалния онлайн бизнес, който притежава най-успешния магазин за даунлоуд на музика и най-продавания преносим mp3-плейър в света, т.нар. iPod.Според интервю в списание Focus, комисар Меглена Кунева твърди, че“нещо трябва да се промени“в начина, по който Apple Inc. продава музика чрез своята дигитална платформа iTunes. Към момента, благодарение на технологията DRM, всеки който купи легално песен от iTunes, може да я слуша единствено на до пет броя Apple или PC-компютри или на неограничен брой Apple-музикални плейъри, но никакви други такива.“След като един компактдиск може да бъде прослушван на всеки CD-плейър, правилно ли е песен от iTunes да може да бъде слушана само на iPod-плейъри“, реторично пита г-жа Кунева. Не е правилно, разбира се.Да премахнете в домашни условия кода DRM /Digital Rights Management/, за който говори г-жа Кунева, е относително лесна задача. Необходимо е просто да запишете на диск закупените от iTunes песни и след това да ги конвертирате в mp3-формат, който се чете от всички останали mp3-плейъри на пазара. Операцията не е сложна, но отнема време.В интерес на истината, ако притежавате плейъра Zune на Microsoft или Sony Walkman на Sony и купувате музика от официалните им сайтове, ще се сблъскате с аналогичен iTunes-проблем. Те също са кодирани, но използват друг DRM.Дотук добре. Какво все пак става с Apple напоследък? Съвсем не бива да забравяме факта, че iTunes е първия онлайн-магазин в света, който наистина накара хората да свалят музика от Интернет и да заплащат за това. Все пак, точно iTunes, а не този DRM, бе причина само за три години да бъдат продадени милиард песни, при положение, че всички те са достъпни като пиратски файлове в мрежата.Госпожа Кунева обаче е права, че Apple поставя останалите играчи на пазара в неравностойно положение. Неочаквано за самата Меглена Кунева обаче, онлайн-пространството буквално се препълни с мнения и коментари по темата. Предвид многото метаморфози, които претърпя нейното интервю, добре е да се отбележи, че“So etwas muss sichдndern“в списание Focus означава“Нещо трябва да се промени“и нищо повече.Каквото и да се случи, комисар Кунева попадна в светлината на интернет-прожекторите, както никога досега. А иначе историята с Apple съвсем не е от вчера. Още в началото на 2006 Франция предложи за обсъждане закон, който регламентира условията, по които музикалните онлайн-магазини продават музика. Скоро след това Норвегия заплаши, че ще съди Apple, тъй като компанията на практика задължава консуматорите да си купят iPod, ако искат да използват магазина iTunes. Към този списък се включи и Дания.Ако това се случи, промяната в бизнес-модела на Apple ще бъде радикална и навярно ще доведе до интересно преструктуриране на пазара. Въпреки, че потребителите на Apple са за премахване на DRM, те не биха приели с охота факта, че всеки PC-юзър ще има достъп до любивия им iTunes магазин и ще сваля песни на“някакви си“Microsoft-субсидирани плейъри. Ексклузивността на марката Apple ще пострада. Въпреки това, изпълнителният директор на Apple Стив Джобс заяви, че компанията е готова да промени своя DRM-код, само ако останалите играчи на пазара направят същото.Основният проблем обаче не е в DRM, а във факта, че никой освен Apple няма право да произвежда mp3-плейъри за онлайн-магазина iTunes. Окей, нека DRM остане, но защо например японската компания Amadanа или Bang&Olufsen не получат правото да създадат красив плейър, който да е съвместим с iTunes? Дали Apple не се страхуват точно от това?Така както всеки може да направи своя версия на Word и да отваря с нея документи, свалени от Интернет, защо и всяка една компания да не може да направи mp3-плейър, който да работи с iTunes?Иначе, проблемът с правата относно музикално произведение, което си свалил от Интернет са доста объркани. Ако имате компактдиск и искате да го продадете, това не е проблем. Вие притежавате този диск и можете да правите с него каквото си поискате. Но звуковият файл, свален от Интернет, озовал се на твърдия диск на вашия компютър, може да бъде копиран и препродаван стотици пъти без никакъв проблем. Което изправя на нокти големите звукозаписни компании.В писмо до Европейската комисия господин Джобс обяви, че атаките за премахване на DRM трябва да бъдат насочени не към него, а именно към тези компании. Той предлага DRM да бъде премахнат изцяло:“Това определено е най-добрата алтернатива за консуматорите и Apple ще прегърне веднага това решение.“Това може и да е най-добрата алтернатива за консуматорите на музика, но не и за почитателите на Apple. Самият факт, че марката става достъпна за всички създава проблем. Напоследък продажбите на iPod спадат именно поради тази причина. Когато преди години бе интересно да се появиш с бели слушалки, които издаваха че притежаваш iPod, днес в това няма нищо неочаквано. Apple би трябвало да премахне DRM, да отвори iTunes за други производители на mp3 плейъри и веднага след това да създаде нова марка, която да продава mp3 устройства в ограничени серии, които да запазят очарованието на марката. Както Toyota има Lexus, така и Apple има нужда от нова, ограничена и скъпа серия продукти, които пак да върнат онова бутиково очарование да притежаваш нещо, което не е навсякъде около теб.Пишете на [email protected] за повече информация или прочетете откритото писмо на Стив Джобс на http://www.apple.com/hotnews/thoughtsonmusic/
Как Apple се превърна в обикновена ябълка

Как Apple се превърна в обикновена ябълка

Преди повече от десет години за първи път се влюбих в малката, отхапана ябълка. Това беше любов от пръв поглед, но чак сега разбирам кое събуди чувствата ми.

0 209 DarikNews
По онова време Apple, привидно скъпа марка, беше трудно откриваема в България. Определени издателски компании работеха с такива компютри. И някои чужденци. Приключението, наречено “аз притежавам Apple“ имаше бутиков характер. Малко по-късно, когато продуктовата гама на компанията се увеличи, би било неразумно от моя страна да изоставя любимата си марка. Разбира се, днес съм готов да споря с часове за предимствата на един компютър Apple, но любовта вече не е същата. Около мен има доста повече хора с подобни компютри, да не говорим за mp3-плейърите iPod, които – колкото и невероятно да звучи – държат около 82 процента от пазара в Щатите. Аз също притежавам iPod, но не съм така влюбен в него. Липсва ми онази бутикова ексклузивност. Какво точно се случи с Apple през тези години? Толкова много ли порасна тази компания?Днес компанията Apple Inc. е най-големият играч в музикалния онлайн бизнес, който притежава най-успешния магазин за даунлоуд на музика и най-продавания преносим mp3-плейър в света, т.нар. iPod.Според интервю в списание Focus, комисар Меглена Кунева твърди, че“нещо трябва да се промени“в начина, по който Apple Inc. продава музика чрез своята дигитална платформа iTunes. Към момента, благодарение на технологията DRM, всеки който купи легално песен от iTunes, може да я слуша единствено на до пет броя Apple или PC-компютри или на неограничен брой Apple-музикални плейъри, но никакви други такива.“След като един компактдиск може да бъде прослушван на всеки CD-плейър, правилно ли е песен от iTunes да може да бъде слушана само на iPod-плейъри“, реторично пита г-жа Кунева. Не е правилно, разбира се.Да премахнете в домашни условия кода DRM /Digital Rights Management/, за който говори г-жа Кунева, е относително лесна задача. Необходимо е просто да запишете на диск закупените от iTunes песни и след това да ги конвертирате в mp3-формат, който се чете от всички останали mp3-плейъри на пазара. Операцията не е сложна, но отнема време.В интерес на истината, ако притежавате плейъра Zune на Microsoft или Sony Walkman на Sony и купувате музика от официалните им сайтове, ще се сблъскате с аналогичен iTunes-проблем. Те също са кодирани, но използват друг DRM.Дотук добре. Какво все пак става с Apple напоследък? Съвсем не бива да забравяме факта, че iTunes е първия онлайн-магазин в света, който наистина накара хората да свалят музика от Интернет и да заплащат за това. Все пак, точно iTunes, а не този DRM, бе причина само за три години да бъдат продадени милиард песни, при положение, че всички те са достъпни като пиратски файлове в мрежата.Госпожа Кунева обаче е права, че Apple поставя останалите играчи на пазара в неравностойно положение. Неочаквано за самата Меглена Кунева обаче, онлайн-пространството буквално се препълни с мнения и коментари по темата. Предвид многото метаморфози, които претърпя нейното интервю, добре е да се отбележи, че“So etwas muss sichдndern“в списание Focus означава“Нещо трябва да се промени“и нищо повече.Каквото и да се случи, комисар Кунева попадна в светлината на интернет-прожекторите, както никога досега. А иначе историята с Apple съвсем не е от вчера. Още в началото на 2006 Франция предложи за обсъждане закон, който регламентира условията, по които музикалните онлайн-магазини продават музика. Скоро след това Норвегия заплаши, че ще съди Apple, тъй като компанията на практика задължава консуматорите да си купят iPod, ако искат да използват магазина iTunes. Към този списък се включи и Дания.Ако това се случи, промяната в бизнес-модела на Apple ще бъде радикална и навярно ще доведе до интересно преструктуриране на пазара. Въпреки, че потребителите на Apple са за премахване на DRM, те не биха приели с охота факта, че всеки PC-юзър ще има достъп до любивия им iTunes магазин и ще сваля песни на“някакви си“Microsoft-субсидирани плейъри. Ексклузивността на марката Apple ще пострада. Въпреки това, изпълнителният директор на Apple Стив Джобс заяви, че компанията е готова да промени своя DRM-код, само ако останалите играчи на пазара направят същото.Основният проблем обаче не е в DRM, а във факта, че никой освен Apple няма право да произвежда mp3-плейъри за онлайн-магазина iTunes. Окей, нека DRM остане, но защо например японската компания Amadanа или Bang&Olufsen не получат правото да създадат красив плейър, който да е съвместим с iTunes? Дали Apple не се страхуват точно от това?Така както всеки може да направи своя версия на Word и да отваря с нея документи, свалени от Интернет, защо и всяка една компания да не може да направи mp3-плейър, който да работи с iTunes?Иначе, проблемът с правата относно музикално произведение, което си свалил от Интернет са доста объркани. Ако имате компактдиск и искате да го продадете, това не е проблем. Вие притежавате този диск и можете да правите с него каквото си поискате. Но звуковият файл, свален от Интернет, озовал се на твърдия диск на вашия компютър, може да бъде копиран и препродаван стотици пъти без никакъв проблем. Което изправя на нокти големите звукозаписни компании.В писмо до Европейската комисия господин Джобс обяви, че атаките за премахване на DRM трябва да бъдат насочени не към него, а именно към тези компании. Той предлага DRM да бъде премахнат изцяло:“Това определено е най-добрата алтернатива за консуматорите и Apple ще прегърне веднага това решение.“Това може и да е най-добрата алтернатива за консуматорите на музика, но не и за почитателите на Apple. Самият факт, че марката става достъпна за всички създава проблем. Напоследък продажбите на iPod спадат именно поради тази причина. Когато преди години бе интересно да се появиш с бели слушалки, които издаваха че притежаваш iPod, днес в това няма нищо неочаквано. Apple би трябвало да премахне DRM, да отвори iTunes за други производители на mp3 плейъри и веднага след това да създаде нова марка, която да продава mp3 устройства в ограничени серии, които да запазят очарованието на марката. Както Toyota има Lexus, така и Apple има нужда от нова, ограничена и скъпа серия продукти, които пак да върнат онова бутиково очарование да притежаваш нещо, което не е навсякъде около теб.Пишете на [email protected] за повече информация или прочетете откритото писмо на Стив Джобс на http://www.apple.com/hotnews/thoughtsonmusic/