Христо Алексиев: Провокираме децата да играят навън с детски площадки, които произвеждат енергия | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Христо Алексиев: Провокираме децата да играят навън с детски площадки, които произвеждат енергия
DarikNews.bg

Христо Алексиев: Провокираме децата да играят навън с детски площадки, които произвеждат енергия

0 146
Когато го попитате какво прави, той отговаря, че създава електричество от детската игра. Звучи странно, но е факт, че идеята му работи. Набира скорост. А самият той мечтае за глобална експанция. Запознайте се с Христо Алексиев, български предприемач и иноватор, който вярва, че офлайн и онлайн пространствата могат да работят заедно, да си помагат, да не си пречат. И всички да печелят от това. В новият епизод на проекта на Дарик и IBM той разказва за това как ще върне децата на детските площадки навън. Повярвахме на Христо веднага, защото той прави всичко от сърце. Константин Вълков: Когато говорим за стартъпи, за нов тип предприемачество, най-често си представяме дигитални иновации, които живеят в облаци, имат някакъв особен виртуален живот. Твоята иновация обаче хем е стартъп, хем е новаторско предприемачество, хем обаче е аналогова. Обясни. Христо Алексиев: Точно така, това което правим, е по-скоро от офлайн частта, а именно истински детски площадки, които произвеждат електричество, докато децата си играят на тях. Идеята е, че това електричество няма да се ползва за захранване на домовете на хората например, а по-скоро за създаване на нови преживявания за децата. Така ги забавляваме, но и в същото време ги мотивираме да играят повече навън. Основният проблем, който всъщност атакуваме е затлъстяването. Според изследвания данните са различни, но децата на възраст от 3 до 12 години не са просто леко пълнички, а проблемът се превръща в клиничен. Ние се опитваме да живеят по-здравословно, мотивираме ги, а в същото време и опознават елементарни закони във физиката като прехода на енергия от кинетична в електрическа, след това от електрическа в музика или светлина. Дай ми пример. Например в момента произвеждаме катерушка, която произвежда такава енергия. Когато след 7-ми или 8-ми клас започнат да учат съответните уроци по физика, те си спомнят, че когато са били малки, играели са си, произвеждали са електричество. В някакъв смисъл модерната детска площадка също може да бъде причина за затлъстяване? Има доста площадки, които са пълни с разни машинки с жетони, където играчките сами се клатят... Знаеш ли, детската площадка е развита като индустрия след Втората световна война. Преди това мама и татко сглобяват нещо в двора, децата си играят и толкова. След Втората световна война благодарение на индустриалната революция се развиват огромни производствени възможности. Като добавим към това и бейби бума, се заражда мащабното производство на детски площадки. Да приемем, че това е индустрия, която се развива усилено след 50-те години на миналия век. Онези, които са стартирали, вече не са между живите и техните дъщери и синове са наследили фирмите. Общо взето такъв е бизнес-моделът в цяата работа. Може би това е една от причините да няма кой знае какво развитие, поради специфичната закостенялост на тези семейни фирми. Това, което е харекторно за детската площадка, е, че това е първата гейминг платформа. Ако си мислим, че първите идват от Nintendo и Playstation, не е така. Първата офлайн гейминг платформа е именно детската площадка. Всичко е било там - иновации, плъгини и т.н., всичко е било там, само че в онзи офлайн свят. Какво се случва по време на нашето детство, през 80-те години например? Края на 80-те години и 90-те години електронните игри поемат вниманието на децата. Ако по мое време изборът беше в гейминг платформите, които са офлайн - чудехме се дали да се зарием в пясъка или ще се люлеем на люлка, то сега се добавят изключително интерактивни и привлекателни възможности. В тази индустрия днес има огромни пари и много хора мислят над това как точно да привлекат вниманието на децата. Съответно вниманието на децата днес е привлечено повече от онлайн възможностите за игра. Там нещата се случват много по-бързо. Работи се много с въображението на децата, което е много хубаво, защото се развиват неочаквани способности у децата. Просто нашето мнение е, че нещата трябва да се балансират. Не се борите срещу онлайн гейминг платформите? Точно така. Ние не се борим срещу тях. Искаме просто да преоткрием първата гейминг платформа, давайки й възможност да бъде по-атрактивна, да е в крак с времето. Новото е начинът, по който правите всичко. Ако има нещо smart в това, именно начинът, по който го правим, е различен. Ние не закарваме ток до площадката, а се опитваме да използваме кинетичната енергия. С нейна помощ даваме възможност на децата да си доставят нови и неочаквани преживявания. Печелите с това, че имате много ясна изразена визия за това какво искате да направите. Ако не се лъжа, бяхте единствената офлайн компания, която получи финансиране. Ако приемем, че идеята ви е добра, каква е бизнес ситуацията? Печелите ли от идеята си? Това, което ни помага, е точно ясната ни визия и ясният бизнес модел. Все пак, тъй като става дума за физически обекти има една величина - скоростта, с която бихме могли да се разрастнем, тя е лимитирана. Чисто логистично. Ако говорим за мобилно приложение, поставяш го в един виртуален магазин за приложения и той се продава. Целият свят има достъп до него. При нас е малко по-сложно. При вас и инвестицията е по-голяма. Да, изискват се повече пари. Това, което ние сме направили, е да оптимизираме тези процеси като максимална част от операциите, които не са директно свързани с иновациите, се дават на други фирми. Ние се опитваме да произвеждаме главно интелектуални продукти. Имаме мрежа от производители, които ни помогат с компонентите. В момента изграждаме и мрежа от дистрибутори, които да ги разпространяват в целия свят. Къде в България? Първите ни проекти бяха с една електроснабдителна фирма, те са в Кърджали и в Пазарджик. Направихме две детски площадки изцяло с наши съоръжения. Все пак е важно да кажа, че идеята ни е да правим детски площадки не само с наши съоръжения, а те просто да са компонент от съществуващите. На следващ етап искаме да слезем по-надолу в производствената верига и да правим компоненти, които да се вграждат от производителите в техни модели. Подобен е бизнес-модела на Shimano и на Intel. Искаме да направим това, тъй като това е начин да растем. Изграждането на дистрибуционни канали е доста скъп процес. Вместо да изграждаме мрежа от дистрибутори във всяка една държава, по-добро е да отидем при производители и да им предлагаме компоненти, които те бихфа могли да интегрират в съществуващите си модели. Разкажи ми за екипа. Ние сме двама души. Илиан е другият, той е навярно най-добрият индустриален дизайнер или поне един от най-добрите. Доказателство за това е, че той има две награди Red Dot Design Award, което е еквивалент на Оскарите в индустриалния дизайн. Става дума за много добър дизайнер. С негова помощ разработваме шест нови модела и започнахме да създаваме точно компоненти, които са с неутрален дизайн и изключителна функционалност. Много лесни за интеграция. Така ще ползваме и съществуващата дистрибуционна мрежа на производителите. Прогнозата ти за развитието на детската площадка като такава през следващите пет години? На първо място е факт изселването от провинциалните райони към градовете. Тук има една специфика, която трябва да се знае. Някои райони, особено около екватора, са проблемни за детската площадка, заради високите температури. В този смисъл развитието на детската площадка е обусловено от ръста в развитието на градските райони, но и от географското разположение. Нашето виждане, е че в близките пет години офлайн и онлайн света, що се касае до детската площадка, ще започнат да се преплитат. В момента правим детски площадки, които светят, свирят и т.н., благодарение на произведената от децата енергия. Нашата цел обаче не е само това. Искаме компонентите, които влагаме, да произвеждат енергия, която освен за забавление да позволява свързване на тези играчки с Интернет. Ако трябва да го визуализирам като идея, много е вероятно до пет години децата да играят на компютъра си, но за да минат от едно ниво в друго да трябва да отидат на реална детска площадка, а данни за тази игра да с в сървъра на играта. Когато то се върне обратно, детето ще има т.нар. виртуална валута, за да мине в следващото ниво. Това е част постепенното преплитане между тези два свята, а не противопоставянето им. p>Това интервю е част от проекта на Дарик и IBM “5 in 5 иновации: какво следва през следващите пет години?“ Проектът е базиран на технологичните сценарии на IBM, които представят развитието и иновациите в 5 основни сфери - образование, здравеопазване, търговия, сигурност и градска среда. Считаме, че тези сектори ще търпят голям технологичен подем и са неразвривно свързани с нашето устойчиво развитие като обществена и бизнес среда. Всички интервюта, които ще прочетете тук, са с българи, защото вярваме, че нашата страна създава условия за устойчиво развитие на интелигентни технологии и иновативни идеи.   Натиснете тук за повече информация
Христо Алексиев: Провокираме децата да играят навън с детски площадки, които произвеждат енергия

Христо Алексиев: Провокираме децата да играят навън с детски площадки, които произвеждат енергия

0 146 DarikNews.bg
Когато го попитате какво прави, той отговаря, че създава електричество от детската игра. Звучи странно, но е факт, че идеята му работи. Набира скорост. А самият той мечтае за глобална експанция. Запознайте се с Христо Алексиев, български предприемач и иноватор, който вярва, че офлайн и онлайн пространствата могат да работят заедно, да си помагат, да не си пречат. И всички да печелят от това. В новият епизод на проекта на Дарик и IBM той разказва за това как ще върне децата на детските площадки навън. Повярвахме на Христо веднага, защото той прави всичко от сърце. Константин Вълков: Когато говорим за стартъпи, за нов тип предприемачество, най-често си представяме дигитални иновации, които живеят в облаци, имат някакъв особен виртуален живот. Твоята иновация обаче хем е стартъп, хем е новаторско предприемачество, хем обаче е аналогова. Обясни. Христо Алексиев: Точно така, това което правим, е по-скоро от офлайн частта, а именно истински детски площадки, които произвеждат електричество, докато децата си играят на тях. Идеята е, че това електричество няма да се ползва за захранване на домовете на хората например, а по-скоро за създаване на нови преживявания за децата. Така ги забавляваме, но и в същото време ги мотивираме да играят повече навън. Основният проблем, който всъщност атакуваме е затлъстяването. Според изследвания данните са различни, но децата на възраст от 3 до 12 години не са просто леко пълнички, а проблемът се превръща в клиничен. Ние се опитваме да живеят по-здравословно, мотивираме ги, а в същото време и опознават елементарни закони във физиката като прехода на енергия от кинетична в електрическа, след това от електрическа в музика или светлина. Дай ми пример. Например в момента произвеждаме катерушка, която произвежда такава енергия. Когато след 7-ми или 8-ми клас започнат да учат съответните уроци по физика, те си спомнят, че когато са били малки, играели са си, произвеждали са електричество. В някакъв смисъл модерната детска площадка също може да бъде причина за затлъстяване? Има доста площадки, които са пълни с разни машинки с жетони, където играчките сами се клатят... Знаеш ли, детската площадка е развита като индустрия след Втората световна война. Преди това мама и татко сглобяват нещо в двора, децата си играят и толкова. След Втората световна война благодарение на индустриалната революция се развиват огромни производствени възможности. Като добавим към това и бейби бума, се заражда мащабното производство на детски площадки. Да приемем, че това е индустрия, която се развива усилено след 50-те години на миналия век. Онези, които са стартирали, вече не са между живите и техните дъщери и синове са наследили фирмите. Общо взето такъв е бизнес-моделът в цяата работа. Може би това е една от причините да няма кой знае какво развитие, поради специфичната закостенялост на тези семейни фирми. Това, което е харекторно за детската площадка, е, че това е първата гейминг платформа. Ако си мислим, че първите идват от Nintendo и Playstation, не е така. Първата офлайн гейминг платформа е именно детската площадка. Всичко е било там - иновации, плъгини и т.н., всичко е било там, само че в онзи офлайн свят. Какво се случва по време на нашето детство, през 80-те години например? Края на 80-те години и 90-те години електронните игри поемат вниманието на децата. Ако по мое време изборът беше в гейминг платформите, които са офлайн - чудехме се дали да се зарием в пясъка или ще се люлеем на люлка, то сега се добавят изключително интерактивни и привлекателни възможности. В тази индустрия днес има огромни пари и много хора мислят над това как точно да привлекат вниманието на децата. Съответно вниманието на децата днес е привлечено повече от онлайн възможностите за игра. Там нещата се случват много по-бързо. Работи се много с въображението на децата, което е много хубаво, защото се развиват неочаквани способности у децата. Просто нашето мнение е, че нещата трябва да се балансират. Не се борите срещу онлайн гейминг платформите? Точно така. Ние не се борим срещу тях. Искаме просто да преоткрием първата гейминг платформа, давайки й възможност да бъде по-атрактивна, да е в крак с времето. Новото е начинът, по който правите всичко. Ако има нещо smart в това, именно начинът, по който го правим, е различен. Ние не закарваме ток до площадката, а се опитваме да използваме кинетичната енергия. С нейна помощ даваме възможност на децата да си доставят нови и неочаквани преживявания. Печелите с това, че имате много ясна изразена визия за това какво искате да направите. Ако не се лъжа, бяхте единствената офлайн компания, която получи финансиране. Ако приемем, че идеята ви е добра, каква е бизнес ситуацията? Печелите ли от идеята си? Това, което ни помага, е точно ясната ни визия и ясният бизнес модел. Все пак, тъй като става дума за физически обекти има една величина - скоростта, с която бихме могли да се разрастнем, тя е лимитирана. Чисто логистично. Ако говорим за мобилно приложение, поставяш го в един виртуален магазин за приложения и той се продава. Целият свят има достъп до него. При нас е малко по-сложно. При вас и инвестицията е по-голяма. Да, изискват се повече пари. Това, което ние сме направили, е да оптимизираме тези процеси като максимална част от операциите, които не са директно свързани с иновациите, се дават на други фирми. Ние се опитваме да произвеждаме главно интелектуални продукти. Имаме мрежа от производители, които ни помогат с компонентите. В момента изграждаме и мрежа от дистрибутори, които да ги разпространяват в целия свят. Къде в България? Първите ни проекти бяха с една електроснабдителна фирма, те са в Кърджали и в Пазарджик. Направихме две детски площадки изцяло с наши съоръжения. Все пак е важно да кажа, че идеята ни е да правим детски площадки не само с наши съоръжения, а те просто да са компонент от съществуващите. На следващ етап искаме да слезем по-надолу в производствената верига и да правим компоненти, които да се вграждат от производителите в техни модели. Подобен е бизнес-модела на Shimano и на Intel. Искаме да направим това, тъй като това е начин да растем. Изграждането на дистрибуционни канали е доста скъп процес. Вместо да изграждаме мрежа от дистрибутори във всяка една държава, по-добро е да отидем при производители и да им предлагаме компоненти, които те бихфа могли да интегрират в съществуващите си модели. Разкажи ми за екипа. Ние сме двама души. Илиан е другият, той е навярно най-добрият индустриален дизайнер или поне един от най-добрите. Доказателство за това е, че той има две награди Red Dot Design Award, което е еквивалент на Оскарите в индустриалния дизайн. Става дума за много добър дизайнер. С негова помощ разработваме шест нови модела и започнахме да създаваме точно компоненти, които са с неутрален дизайн и изключителна функционалност. Много лесни за интеграция. Така ще ползваме и съществуващата дистрибуционна мрежа на производителите. Прогнозата ти за развитието на детската площадка като такава през следващите пет години? На първо място е факт изселването от провинциалните райони към градовете. Тук има една специфика, която трябва да се знае. Някои райони, особено около екватора, са проблемни за детската площадка, заради високите температури. В този смисъл развитието на детската площадка е обусловено от ръста в развитието на градските райони, но и от географското разположение. Нашето виждане, е че в близките пет години офлайн и онлайн света, що се касае до детската площадка, ще започнат да се преплитат. В момента правим детски площадки, които светят, свирят и т.н., благодарение на произведената от децата енергия. Нашата цел обаче не е само това. Искаме компонентите, които влагаме, да произвеждат енергия, която освен за забавление да позволява свързване на тези играчки с Интернет. Ако трябва да го визуализирам като идея, много е вероятно до пет години децата да играят на компютъра си, но за да минат от едно ниво в друго да трябва да отидат на реална детска площадка, а данни за тази игра да с в сървъра на играта. Когато то се върне обратно, детето ще има т.нар. виртуална валута, за да мине в следващото ниво. Това е част постепенното преплитане между тези два свята, а не противопоставянето им. p>Това интервю е част от проекта на Дарик и IBM “5 in 5 иновации: какво следва през следващите пет години?“ Проектът е базиран на технологичните сценарии на IBM, които представят развитието и иновациите в 5 основни сфери - образование, здравеопазване, търговия, сигурност и градска среда. Считаме, че тези сектори ще търпят голям технологичен подем и са неразвривно свързани с нашето устойчиво развитие като обществена и бизнес среда. Всички интервюта, които ще прочетете тук, са с българи, защото вярваме, че нашата страна създава условия за устойчиво развитие на интелигентни технологии и иновативни идеи.   Натиснете тук за повече информация