Непосредствено след края на Първата световна война, Чехословакия започва да развия своя собствена авиационна индустрия. Тя успява да се запази по време на Втората световна, Студената война и дори продължава да се развива след разделянето на Чехословакия през 1993 година.

Днес Aero Vodochody е собственост на чешки и словашки инвеститори, а най-новият й самолет - Aero L-159 Alca - има доста интересна история.

Вижте как изглежда Aero L-159 Alca >> >> >>

Проектиран в края на 20-ти век, Aero L-159 Alca е произвеждан между 1997 и 2003 година, но впоследствие поточните линии са рестартирани и самолетът започва да се сглобява отново през 2016 г. и 2017 г.

Aero L-159 Alca е лек атакуващ самолет, който не може да развива свръхзвукови скорости. За сметка на това експлоатацията му е изключително евтина, а един час във въздуха струва по-малко от всеки алтернативен пилотиран вариант. Самолетът разполага и с по-нови технологии от застаряващите съветски атакуващи самолети, като Су-22.

Всичко това го превръща в най-удачния избор за Ирак, който само преди няколко години водеше кървави сражения с терористичната групировка Ислямска държава или ИДИЛ. Aero L-159 Alca се оказва незаменим при освобождаването на 3-милионния град Мосул от екстремистите.

Атакуващият самолет се използва за нанасянето на удари на укрепени позиции, подземия, складове и важни за ИДИЛ сгради.

Максималната скорост на Aero L-159 Alca е 936 км/ч, а най-нисък разход на гориво самолетът има при полет с 600 км/ч. Бойният радиус на самолета е 565 км, ако той да носи максималното количество въоръжение от 2340 килограма.

Aero L-159 Alca е изключително ценен заради възможността си да носи широк спектър от бомби и ракети. Радарът на самолета може да следи до 24 цели едновременно.

Поради невъзможността на Ирак да използва скъпи дронове, арабската държава залага на чешкия самолет, което води до рестарт на производството му. За пръв път той е изпробван в бой през 2016 година край Фалуджа. По-късно следват и мисиите над Мосул.

Ирак се оказва доволен от работата на леките атакуващи самолети, чиято цена на бройка варира от 2 до 5 милиона долара.

Към този момент са построени 72 бройки от чешкия самолет, чийто двигател е американския Honeywell/ITEC F124. Това е една от причините продажбите на самолета да са доста трудни. САЩ често налагат санкции или дори ембарго на държави, които са имали интерес към самолета. Такъв например е случая с Венесуела. Понякога Вашингтон оказва и дипломатически натиск за закупуването на други машини, поради което сключването на сделки е доста трудно за чешкия производител.