Пионерът, който не оцеля: Историята на първия реактивен пътнически самолет (снимки)
От епохален успех той бързо се превръща в причина за краха на големите британски амбиции
На 2 май 1952 г. светът отбелязва навлизането в нова ера - епохата на реактивната пътническа авиация. Стартът е даден от британския самолет De Havilland Comet, летящ от Лондон до Йоханесбург.Същата година с него лети и принц Филип. Въпреки че Comet представлява технологичен пробив, серия от катастрофи в началото на 50-те години подкопават доверието в самолета и оказват дълготрайно влияние върху компанията De Havilland. Какво се случва с първия реактивен пътнически самолет?
Вижте как изглежда първият реактивен пътнически самолет >> >> >>
Идеята за реактивен пътнически самолет
През 40-те години на XX век, по време на Втората световна война, авиационната индустрия се фокусира върху военни разработки. Войната ускорява навлизането на нови разработки и идеи. Създателите им мислят и как може да се възползват от тях след приключването на войната.
Пример за това е британската компания De Havilland. Тя успява да създаде едни от най-бързите витлови самолети за времето си - Mosquito и Hornet. Малко след приключването на Битката за Британия през 1940 година в компанията започват да обмислят концепцията за реактивен пътнически самолет, който да предложи по-бързи и комфортни полети в сравнение с тогавашните витлови самолети.
На 11 март 1943 година е формирана правителствена комисия, която да планира бъдещето на гражданската авиация след войната. Инженерите от De Havilland оспорват предразсъдъците към реактивните двигатели, смятани за твърде неикономични и ненадеждни. Създателят на компанията и виден авиоинженер сър Джефри Хавиланд използва цялото си влияние, за да прокара идеята, че бъдещето на гражданската авиация е реактивно. Така се ражда проектът DH.106 Comet. Работата по него започва непосредствено след края на войната.
Comet е проектиран като самолет с четири реактивни двигателя вградени в крилата. Последните са стреловидни - друга новост в авиацията по това време.
Самолетът разполага с херметизирана кабина и големи прозорци, осигуряващи по-голям комфорт за пътниците.
Първият прототип извършва своя първи полет на 27 юли 1949 г. от летището Хатфийлд, с пилот Джон Кънингам - по прякор "Котешките очи".
Този полет продължава 31 минути и поставя началото на нова ера в пътническата авиация.
Първият комерсиален полет и последвалите проблеми
На 2 май 1952 г. Comet извършва първия си комерсиален полет от Лондон до Йоханесбург. Преди това аеропланът е натрупал стотици часове във въздуха по време на тестове.
Първото нещо, което усещат пътниците е скоростта. Тя е два пъти по-висока спрямо максимумът на витловите самолети. Така полетите стават почти два пъти по-кратки.
Само през първата си година на експлоатация De Havilland Comet превозва над 30 000 пътници. Сред тях и членове на кралското семейство, като принц Филип. Дестинациите често са от Лондон до Сингапур, Япония или Индия.
През 1953 година Popular Mechanics пише, че Великобритания е изпреварила другите страни с от три до пет години в областта на реактивната пътническа авиация и се е утвърдила като световен лидер. Тогава започват и проблемите.
Въпреки първоначалния успех, серия от катастрофи между 1953 и 1954 г. разкриват сериозни структурни проблеми в дизайна на Comet.
На 10 януари 1954 г. самолетът G-ALYP се разпада във въздуха над Средиземно море, близо до остров Елба, при което загиват всички на борда. Разследванията установяват, че причината е метална умора около прозорците, водеща до катастрофални разрушения на фюзелажа.
Тези инциденти водят до временното спиране на всички Comet от експлоатация и до сериозни промени в авиационните стандарти за безопасност.
За жалост този инцидент не е единствения. При аварирали полети с първия реактивен самолет загиват общо 492 души. Катастрофите са 13 на брой, но загубените безвъзвратно самолети са 25 от общо 114 построени. С други думи 21% от всички бройки са изгубени при инциденти. Това е твърде високо число и поставя огромно петно върху репутацията на De Havilland.
Въпреки че компанията предприема мерки за подобряване на дизайна и безопасността на Comet, доверието на авиокомпаниите и пътниците е сериозно разклатено. Междувременно, американският производител Boeing разработва своя модел 707, който извършва първия си полет през 1954 г. и бързо печели пазарен дял благодарение на по-голямата си надеждност и капацитет.
Въпреки усилията на De Havilland да възстанови позициите си с подобрени версии на Comet, компанията не успява да се конкурира успешно с американските производители.
През 1960 г. De Havilland е придобита от Hawker Siddeley, което бележи края на нейната самостоятелна дейност в авиационната индустрия. И ако през 1953 година Великобритания се определя като първата реактивна сила в пътническата авиация, то близо десетилетие по-късно тя напуска изцяло надпреварата.
De Havilland Comet остава в историята като първият реактивен пътнически самолет, който променя представите за въздушния транспорт. Въпреки техническите си предимства и скоростта от почти 800 км/ч, дизайнът му се оказва недостатъчно добре обмислен. Последвалите катастрофи подкопават успеха му и оказват дълготрайно влияние върху компанията De Havilland.
Въпреки това, Comet поставя основите на съвременната реактивна авиация и остава символ на иновациите и предизвикателствата в началото на реактивната ера.