Русия създава свои пътнически самолети. Ще заменят ли те Boeing и Airbus?
Авиоиндустрията на Москва е в криза от 90-те години на миналия век и започва да излиза от нея едва наскоро
Руската гражданска авиация често става обект на критики. Така е така още от времената на СССР. Но отвъд забавените срокове и проблеми остава най-важният въпрос - защо Русия създава пътнически самолети, но продължава да лети с чужди - на Boeing и Airbus?
Малко страни в света притежават пълен набор от компетенции за разработка, производство и изпитания на авиационна техника, нейните системи и компоненти.
Русия е част от престижния клуб на държави, които са постигнали високи резултати в създаването на самолети, хеликоптери, авиационни двигатели и системи.
Въпреки това основният дял от пътническите превози в страната се осъществява с чуждестранни самолети, пише ТАСС.
Вижте как изглеждат най-съвременните руски пътнически самолети >> >> >>
Тази ситуация не се е формирала внезапно. Руските авиопревозвачите започнаха масово да залагат на чужди самолети след 2005 г., като дотогава флотът се състои основно от модели като "Ту", "Ил", "Ан" и "Як".
Но упадъкът на вече бившата съветска авиопромишленост е неизбежен. През смутните години на 90-те Кремъл не иска да инвестира в трансформацията на сектора, смятайки, че с приходите от петрол и газ могат просто да купуват Boeing и Airbus.
Производителите, лишени от държавна подкрепа и оборотни средства заради хиперинфлацията, не успяха да завършат своите перспективни разработки и изостанаха значително от конкуренцията.
Често специалистите им отиваха да работят за западни компании, а заводите им опустяваха или се превръщаха в руини.
"Сухой Суперджет 100" - първият успех на съвременната руска авиация
Лъч надежда за руската гражданска авиация проблесна в началото на 2000-те, когато Москва реши да подкрепи проекта за създаване на регионален самолет, по-късно наречен "Сухой Суперджет 100". Самолетът може да превозва около 100 пътника на разстояние от 4500 километра.
За първи път в постсъветския период бяха мобилизирани значителни интелектуални и финансови ресурси за създаването на конкурентен продукт.
Разбира се, самолетът беше обект на критики - за дългите срокове на разработка и използването на чуждестранни компоненти.
Историята на руския самолет е сходна с тази на канадския Bombardier CSeries (днес Airbus A220).
SSJ-100: Първите оценки на пазара са от 2000 г., конкурсът за създаване на регионален самолет - 2002 г., програмата стартира активно през 2003 г., първият полет е през 2008 г., а през 2011 г. започва търговска експлоатация.
Bombardier CSeries: Пазарните проучвания започват през 2004 г., програмата стартира през 2008 г., първият полет се състои през 2013 г., а търговската експлоатация започва през 2016 г.
И в двата случая от старта на програмата до първите доставки са изминали осем години.
Двигателят на пътническия "Сухой" е разработен с помощ от Франция, но в последствие самолетът се сблъсква с проблеми довели до отлив на интереса към него.
МС-21 - главният конкурент на Airbus и Boeing
Руският пътнически самолет МС-21 се разработва от около 10 години, като през 2017 година той извърши първият си полет. Той е предназначен да превозва до 211 души (най-плътното разположение на седалките във версията МС-21-300) на разстояние до 6400 километра.
Когато проектът за МС-21 е стартиран е предвидено само 38% от компонентите му да са руски. Реактивните му двигатели, например, са американски - дело на компанията Pratt & Whitney. Кокпита и авиониката се правят от американците Rockwell Collins.
Ако сравним МС-21 с китайския C919, ще видим сходни времеви рамки. Първоначално китайския самолет дори ползваше същите американски двигатели, като руския си "колега".
МС-21: Програмата започва официално през 2008 г., първият полет се състои през 2017 г., а сертификацията е получена през 2021 г. Разработката е забавена с минимум две години заради санкциите, които наложиха преминаване към руски композитни материали.
C919: Старт на програмата - 2008 г., първи полет - 2017 г., сертификация - 2022 г.
Руснаците се справят със задачата толкова бързо, колкото и канадците или китайците, като същевременно трябва да възстановят загубената инфраструктура и да създадат цели индустриални сектори от нулата.
След войната на Русия срещу Украйна плановете за самолета са променени и е предвидено той да лети с 98% руски компоненти. Това обаче забавя плановете и почти изцяло руският пътнически самолет ще започне да дебютира едва в периода 2025-2026 г.
Версията МС-21-310 трябва да лети с новите руски двигатеил ПД-14 и напълно местни компоненти. Задача, която Русия не е осъществявала от над три десетилетия.
Неотдавна ръководителят на "Ростех" Сергей Чемезов заяви, че Русия трябва да произведе поне 200 нови самолета до 2030 г., за да замени остаряващите чуждестранни модели. Някои медии изтълкуваха това като намаляване на производствените планове, но други отчитат, че Москва не смята да се откаже от сектора на гражданската авиация - дори част от санкциите срещу нея да отпаднат.