Airbus представя следващото поколение авиолайнери с крила, вдъхновени от птици
Компанията няма да преминава към водорода, но ще заложи на цяла колекция от нови технологии
По време на изложението Airbus Summit 2025 в Тулуза компанията разкри новите технологии, които ще формират бъдещето на въздушния превоз на пътници в Европа.

Новото поколение самолети на Airbus ще бъдат оборудвани с по-леки, по-тънки и по-дълги крила. Те са вдъхновени от крилата на птиците и са разработени от Wing Technology Development Centre във Великобритания. Тези крила ще осигуряват повече подемна сила с по-малко въздушно съпротивление.
Тъй като новите крила ще бъдат значително по-дълги, Airbus ще ги направи сгъваеми, така че самолетите да могат да използват съществуващите летищни терминали.
Airbus разработва нов тип двигател. Той ще е от открит тип като част от програмата Revolutionary Innovation for Sustainable Engines (RISE). Агрегатът ще замени традиционните реактивни двигатели и ще бъде по-голям, разположен без предпазен кожух.
Тази технология обещава 20% по-нисък разход на гориво спрямо сегашните двигатели и възможност за работа със 100% устойчиво авиационно гориво (SAF).
Компанията планира да въведе литиево-йонни или твърдотелни батерии и високоволтови системи за подпомагане на двигателите. Освен това, електрическата енергия ще се използва и за захранване на бордовите системи, като климатизация и осветление, което допълнително ще намали разхода на гориво.
Airbus се насочва към нов тип материали. Тялото на самолета ще включва карбонови нишки, подсилени с термополимер (Carbon Fiber-Reinforced Thermoplastic Polymer Composites - CFRTP). Предимствата на CFRTP са:
- Материалът може да бъде преформиран и рециклиран
- По-висока удароустойчивост
- По-ниски производствени разходи
Новото поколение самолети ще бъдат по-свързани и автоматизирани, с по-бързи изчислителни процеси и способност за незабавни актуализации. Освен това, новите автоматични системи за подпомагане ще направят летенето по-безопасно, като намалят натоварването на пилотите.
Защо Airbus не преминава изцяло към водород?
Компанията обяснява, че макар да може да създаде успешен водороден самолет, пазарът все още не е готов за това. Регулациите, инфраструктурата и икономическите условия не позволяват комерсиален успех.
В момента Airbus продължава да работи по проекта ZEROe - 100-местен самолет с шест водородни двигателя и обхват от 1850 км, но засега той ще остане в етап на разработка.
"Водородът е в основата на нашия ангажимент за декарбонизация на авиацията", казва Бруно Фишфьо, ръководител на Future Programmes в Airbus. "Въпреки че коригирахме графика си, нашата отдаденост към водородното задвижване остава непоколебима."
Airbus запазва реалистичен подход към внедряването на водородните самолети.
Следващото поколение авиолайнери ще разчитат на традиционния керосин, но ще комбинират по-ефективни крила, иновативни двигатели, хибридна задвижваща система и нови материали, което ще доведе до по-устойчива и икономична авиация.