Преди 15 години, на 4 февруари, понеделник, неизвестният извън Харвард студент Марк Зукърбърг пуска своя сайт, наречен Thefacebook.

Социалната мрежа тръгва с инвестиция от 1000 долара, направена от неговия познат Едуардо Северин. Още при самия старт Зукърбърг е обвинен, че е откраднал идеята на двама свои колеги, които го наели да направи затворена социална мрежа за Харвард. Facebook обаче е нещо много повече.

Днес, 15 години по-късно, Зукърбърг е петият най-богат човек в света, броят на регистрираните в сайта души е над 2 милиарда, а Facebook знае всичко за тях и използва максимално това.

Обратно през 2004 година. Зукърбърг вижда потенциала на своята социална мрежа, заради което прекъсва обучението си в Харвард и се отдава изцяло на развитието на Facebook. Той сформира екип от млади специалисти, повечето от които дори нямат 21 години, мести се в Калифорния и само за 1 година успява да привлече 14 милиона долара инвестиции.

Зукърбърг обаче иска сайтът му да е максимално отворен и безплатен за потребителите.

Резултатите са налице, а социалната мрежа се разраства бързо и излиза извън пределите на САЩ. През 2008 година тя вече е глобално явление, а Марк Зукърбърг е станал най-младият милиардер в списъка на "Форбс".

С нарастване на влиянието на фирмата, Зукърбърг започва да носи редица социални отговорности. Той се включва и в каузи, като насърчаването на по-отворен и разпространен интернет. Преполитането на социалния с политическия елемент го кара да поддържа по-тесни връзки с управляващите. Той дори провежда срещи с действащия по това време президент на САЩ - Барак Обама.

Барак Обама и Марк Зукърбърг

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

"Аз не съм нито демократ, нито републиканец. Не симпатизирам и на трети партии. Ние ще работим с всички в Конгреса, с всяка администрация", споделя Зукърбърг.

По-късно обаче той ще напише статия в свързания с демократите вестник "Вашингтон Поуст", собственост на най-богатия човек в света - Джеф Безос.

"Ще използваме онлайн и офлайн инструменти за да прокараме определени политики и да създадем подкрепа за тях. Освен това ще подкрепим силно и онези, които са готови да заемат трудните позиции, необходими за насърчаването на тези политики във Вашингтон", пише Зукърбърг.

Посредством своя Комитет за политически действия, Facebook прави големи дарения по време на изборите в САЩ. През 2016 година, социалната мрежа е платила над 500 000 долара за подкрепа на различни кандидати, като 56% от тези суми са отишли за Републиканската партия.

Паралелно с това Facebook е обвиняван в манипулация на изборите, заради това, че позволява на различни страници и акаунти да рекламират своите позиции.

След избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ, мнозина от подкрепящите Хилари Клинтън обвиниха, че това е станало възможно, благодарение на факта, че социалната мрежа е позволила на потребители свързани с Русия да публикуват и подсилват своите постове.

Изследване на технологичния портал TechCrunch, базирано на данните на Facebook, разкрива, че в деня преди изборите за президент на САЩ през 2016 г. Тръмп и Хилари са изхарчили общо 81 милиона долара за реклама в социалната мрежа, а Русия - 46 000 долара. От 2015 г. до 2017 г. руснаците са похарчили около 100 000 долара за реклами, достигнали до 120 милиона американци. Въпреки това е твърде пресилено да се каже, че те са се повлияли, предвид малкото количество похарчени пари, на фона на кампаниите на републиканците и демократите.

Социалната мрежа на Зукърбърг стартира кампания, насочена към изтриването и блокирането на свързани с Русия, Иран и други неприятелски за САЩ страни страници, чиято активност се увеличава покрай изборите в САЩ и в Европа.

Но как Facebook стана толкова влиятелен?

Социалната мрежа позволи на множество хора да комуникират свободно по между си, без значение от разстоянието. За разлика от останалите приложения и програми, като Skype, тя позволи създаването на много по-подробни профили, описващи потребителите.

Всеки може да качва свои снимки, да споделя песни, цитати, линкове или да пише постове. Facebook даде трибуна на всеки един свой потребител.

Facebook ви позволява да намирате нови приятели и дори да срещнете сродната си душа в живота

Снимка: Shutterstock

Хората веднага видяха потенциала в сайта. На някои той помага за организацията - студентите си създават свои групи, в които обменят полезна информация за изпитите или се уговарят за събирания. На други той помага в създаването на нови приятелства и откриването на любовни половинки. Facebook свърза забравени познати и разделени от времето близки приятели. Той позволи на всеки дребен търговец или производител да рекламира бизнеса си и да достигне до нова аудитория. Улесни организирането на протести.

Възможностите на социалната мрежа са огромни, както и потенциалните ползи, които сайтът носи за потребителите си.

Именно така Facebook събра потребителска база, обхващаща ¼ от населението на планетата. А това предоставя огромни възможности на Зукърбърг.

Приватизацията на интернет и личните данни

Тъй като във Facebook има за всекиго по нещо, а информацията - било новини от медии или снимки и постове на приятели - тече постоянно, то днес 70% от целия интернет трафик минава през Facebook и Google. Двата сайта са се превърнали в монополисти, държащи ключа към интернет.

И тъй като информацията е сила, то притежаващите я се възползват максимално от нея.

Редица изследвания сочат, че Facebook ви познава по-добре от вашите родители. Алгоритмите му отгатват с над 90% точност вашата политическа и сексуална ориентация. Сайтът знае вашите най-различни предпочитания към музика, филми, книги, стил на обличане и др. Знае къде живеете, къде обичате да се разхождате и колко често излизате в чужбина. Напълно естествено, социалната мрежа знае и социалния ви статус.

Само по броя на използваните от вас емотикони, алгоритъм може да изчисли с голяма точност заплатата, която получавате. Колкото повече информация оставяте за себе си във Facebook, толкова по-точни стават алгоритмите за вас. А когато ¼ от човечеството е в сайта, то изследванията и предположенията, които изкуствения интелект може да прави на базата на цялата налична информация стават много по-глобални.

Facebook се възползва от всичко това, като категоризира своите потребители, след което продава информацията на своите рекламодатели. Външни анализаторски компании също могат да се възползват от ценните данни, често правейки го с различни политически и манипулативни цели.

А Facebook може да манипулира. При това на много различни нива. През 2014 година социалната мрежа бе уличена, че е манипулирала емоциите на над 500 000 свои потребители. Сайтът на Зукърбърг е провел своеобразен таен експеримент, като е манипулирал потока от новини на определени хора.

Потребителите не са знаели, че участват в проучване и съответно не са дали съгласие за това. Facebook обаче е манипулирал потока от информация в продължение на седмица, а резултатите са били, че емоциите на потребителите подлежат на лесен контрол.

Според друго изследване, социалната мрежа знае, че тъжни или гневни потребители са по-склонни да правят определени покупки, а тази информация е доста ценна за рекламодателите. Тъжни сте, излиза ви реклама на пица, дрехи или други продукти - защо да не си ги поръчате, за да си оправите настроението?

Течовете на информация, показващи как Facebook експлоатира своите потребители, често напълно безскрупулно, за да максимизира печалбите и влиянието си, са много.

Facebook знае всичко за вас

Снимка: Pixabay

Това кара редица академици и изследователи да заключат, че живеем в епохата на "Шпионския капитализъм", в която личните данни са новият петрол и извличането му и рафинирането му е най-доходоносната дейност.

Продажбата на крайния продукт - разпределените в различни категории хора или изкуствения интелект, създаден на база на огромното количество данни в мрежата носи не само приходи за Facebook, но и както петрола - променя цивилизацията ни.

Психологическите изследвания, разкриващи влиянието на социалните мрежи са много. Според едни от тях, хората имат по-крайни изказвания и се карат повече с другите, когато стоят пред своя монитор и клавиатура. Това довежда до изостряне на възгледите, по-голяма нетърпимост и създаването на балони.

Различни университети, и изследователски агенции, като Marketwatch, са стигнали до извода, че социалните мрежи превръщат хората в по-големи нарциси, и егоисти. За много потребители става важно не дали истински се харесват на някого, а броя на получените "лайкове". Това освен всичко друго, води и до увеличаване на завистта и други неприятни емоции.

"Всеки потребител поства най-хубавите си снимки от най-интересните места, които е посетил. Това създава нереалистични очаквания, води до завист и дори депресии", казва професор И. Банебасат от Школата за бизнес Саудера.

За 15 години Facebook наистина успя да промени света и своите потребители. Подобно на петрола и двигателите с вътрешно горене, той улесни комуникациите, търговията, скъси границите и ускори притокът на информация. Подобно на петрола, Facebook стана неразделна част от новите киберконфликти - едновременно тяхна арена и бойно средство. И подобно на петрола - отходните "газове" на Facebook, макар и невидими и без мирис, имат вредно влияние върху тези, които ги вдишват.