Каква бе алтернативата на F-35 | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Каква бе алтернативата на F-35 24
Снимка: Boeing

Каква бе алтернативата на F-35

Boeing X-32 можеше да е по-добрият избор за САЩ

| Редактор: Стоян Гогов 89 50640

Най-новият американски стелт изтребител F-35 е преследван от множество технически проблеми и забавяния, а самолетът вече се е превърнал в най-скъпия военен проект в историята на човечеството, като за него са дадени 1,6 трилиона долара. Историята обаче можеше да се развие по съвсем различен начин.

В началото на 90-те години Военноморските и Военновъздушните сили на САЩ решават, че искат да се сдобият със изтребител от 5-то поколение, който да има стелт способности и да може да излита и каца вертикално. Заложени са доста изисквания, като на практика бъдещият самолет щял да замени цяла плеада от изтребители - F-16, A-10, F-18 и британския Harrier.

В края на 1996 година Пентагонът сключва договор с Lockheed Martin и Boeing, като всяка компания трябвало да създаде напълно работещ прототип, а един от двата самолета щял спечели конкурса.

Lockheed Martin създават X-35, който по-късно печели надпреварата и се превръща в F-35. Прототипът на Boeing се нарича X-32, като според някой анализатори, той би бил по-правилният избор за САЩ, които щели да спестят около половин трилион долара, ако бяха заложили на X-32.

Вижте как изглежда Boeing X-32 >> >> >>

Всъщност Х-32 има сходни възможности с F-35. Количеството въоръжение, което може да се носи е еднакво, стелст способностите са сходни. Еднакви са дори бойният радиус и максималната скорост.

Основната разлика е, че X-32 използва по-проста и евтина система за вертикално излитане, като освен това залага и на малко по-остаряла, но доказана електроника.

Вместо да създадат един прототип, Boeing създали два - един можещ да лети със свръхзвукова скорост и един можещ да излита вертикално.

Подходът на Lockheed Martin бил по-рисков, те създали един прототип, можещ едновременно да излита вертикално и да лети със свръхзвукова скорост. Той използвал много по-сложни технологии, които освен всичко друго му давали и малко по-голям боен обсег.

Генералите от Пентагона избрали X-35, защото харесали по-категоричния му и рисков избор, както и по-нестандартните му технологии, а мнозина ръкопляскали, защото отпадналият самолет на Boeing бил "доста грозен".

Именно нестандартните технологии, необходимостта от редизайн и сложната електроника на изтребителят на Lockheed Martin са причина за рекордните забавяния и колосалното нарастване на цената на проекта. В крайна сметка F-35 дори се сдобива с версия, която не може да каца вертикално, за да запази другите си основни козове.

Експертите твърдят, че самолетът на Boeing е бил по-класически и необходимостта от редизайн би била по-малка. От Boeing смятали, че с малки промени във формата на опашката и развитие в двигателя могат да направят вертикално излитащата си версия свръхзвукова.

Съобщенията в някои специализирани американски медии, че F-35 би загубил въздушен бой от F-16 и F-18, както и невъзможността му да замени А-10, карат мнозина да смятат, че изтребителят на Boeing би бил по-добър.

Експертите обаче посочват, че е почти сигурно, че Х-32 е нямало да може да замени А-10. Спорно е дали самолетът е щял да е по добър от F-16 и F-18 в пряк въздушен бой. Това, което е сигурно обаче е, че възможностите му са щели да са равни с тези на F-35, а цената значително по-малка.

Каква бе алтернативата на F-35 24

Каква бе алтернативата на F-35

Boeing X-32 можеше да е по-добрият избор за САЩ

| Редактор : Стоян Гогов 89 50640 Снимка: Boeing

Най-новият американски стелт изтребител F-35 е преследван от множество технически проблеми и забавяния, а самолетът вече се е превърнал в най-скъпия военен проект в историята на човечеството, като за него са дадени 1,6 трилиона долара. Историята обаче можеше да се развие по съвсем различен начин.

В началото на 90-те години Военноморските и Военновъздушните сили на САЩ решават, че искат да се сдобият със изтребител от 5-то поколение, който да има стелт способности и да може да излита и каца вертикално. Заложени са доста изисквания, като на практика бъдещият самолет щял да замени цяла плеада от изтребители - F-16, A-10, F-18 и британския Harrier.

В края на 1996 година Пентагонът сключва договор с Lockheed Martin и Boeing, като всяка компания трябвало да създаде напълно работещ прототип, а един от двата самолета щял спечели конкурса.

Lockheed Martin създават X-35, който по-късно печели надпреварата и се превръща в F-35. Прототипът на Boeing се нарича X-32, като според някой анализатори, той би бил по-правилният избор за САЩ, които щели да спестят около половин трилион долара, ако бяха заложили на X-32.

Вижте как изглежда Boeing X-32 >> >> >>

Всъщност Х-32 има сходни възможности с F-35. Количеството въоръжение, което може да се носи е еднакво, стелст способностите са сходни. Еднакви са дори бойният радиус и максималната скорост.

Основната разлика е, че X-32 използва по-проста и евтина система за вертикално излитане, като освен това залага и на малко по-остаряла, но доказана електроника.

Вместо да създадат един прототип, Boeing създали два - един можещ да лети със свръхзвукова скорост и един можещ да излита вертикално.

Подходът на Lockheed Martin бил по-рисков, те създали един прототип, можещ едновременно да излита вертикално и да лети със свръхзвукова скорост. Той използвал много по-сложни технологии, които освен всичко друго му давали и малко по-голям боен обсег.

Генералите от Пентагона избрали X-35, защото харесали по-категоричния му и рисков избор, както и по-нестандартните му технологии, а мнозина ръкопляскали, защото отпадналият самолет на Boeing бил "доста грозен".

Именно нестандартните технологии, необходимостта от редизайн и сложната електроника на изтребителят на Lockheed Martin са причина за рекордните забавяния и колосалното нарастване на цената на проекта. В крайна сметка F-35 дори се сдобива с версия, която не може да каца вертикално, за да запази другите си основни козове.

Експертите твърдят, че самолетът на Boeing е бил по-класически и необходимостта от редизайн би била по-малка. От Boeing смятали, че с малки промени във формата на опашката и развитие в двигателя могат да направят вертикално излитащата си версия свръхзвукова.

Съобщенията в някои специализирани американски медии, че F-35 би загубил въздушен бой от F-16 и F-18, както и невъзможността му да замени А-10, карат мнозина да смятат, че изтребителят на Boeing би бил по-добър.

Експертите обаче посочват, че е почти сигурно, че Х-32 е нямало да може да замени А-10. Спорно е дали самолетът е щял да е по добър от F-16 и F-18 в пряк въздушен бой. Това, което е сигурно обаче е, че възможностите му са щели да са равни с тези на F-35, а цената значително по-малка.