Американската компания Lockheed Martin предложи на България да закупи нови бройки от последната модификация на F-16 - F-16V. Изтребителят се очертава като един от основните кандидати за нов самолет на българските Военновъздушни сили. След като вчера представихме F-16V, днес идва ред на другия основен претендент - шведският SAAB Gripen.

SAAB Gripen e един от най-бюджетните и икономични съвременни изтребители. Първия си полет той извършва през 1988 година, но Швеция го тества чак до средата на 90-те, когато официално го приема на въоръжение.

Gripen се задвижва от само един двигател, който е американски, но се произвежда в Швеция по лиценз.

Максималната скорост на Gripen е 2410 км/ч, като по този параграф шведският самолет е съществено по-бърз от F-16V. Самолетът може да излита и каца на много къси и заснежени писти, включително и магистрали.

Вижте как изглежда SAAB Gripen >> >> >>

Gripen е многоцелеви самолет и може да бъде въоръжен с ракети въздух/въздух, ракети въздух/земя или различни видове бомби. Максимално допустимото тегло на въоръжението е 6500 кг, като те могат да се закачат на общо 10 оръжейни пилони. По този параграф Gripen изостава от F-16V.

Радарът е пулсово-доплеров, като Швеция планира ъпгрейд към активен и фазиран. Въпреки това, той може да следи няколко цели наведнъж. Към днешна дата радарът отстъпва на F-16V, но модификацията към AESA ще изравни силите на двата самолета.

От SAAB се гордеят, че цената на експлоатация на техния самолет е с 50% по-ниска от западните му конкуренти. Един час във въздуха на Gripen струва 4700 долара, докато за F-16 са необходими 7700 долара.

Анализаторите на Jane's Aerospace and Defense Consulting заключват, че Gripen е най-евтиният и икономичен модерен изтребител в света, като цената на поддръжката му също е рекордно ниска.

Заради своя дизайн и сравнително ниско тегло, Gripen е и доста маневрен самолет.

В момента JAS 39 Gripen е на въоражение в 3 европейски страни - Швеция, Чехия и Унгария, като множество страни по света, включително и от Европа, имат интерес към самолета, заради добрите му възможности и ниска цена, която е около 2 пъти по-ниска от тази на F-16V.