В средата на 50-те години на миналия век конструкторското бюро "Камов" получава нова задача - да разработи тежък хеликоптер, който може да доставя сериозни товари или войски - особено в труднодостъпните части на Русия.

Няколко години по-късно - през 1959 г. - на бял свят се появява Ка-22 "Винтокрил". Машината е доста мощна и се задвижва от два турбовитлови двигателя с 5 622 к.с. всеки.

Вижте как изглежда Ка-22 >> >> >>

Но по-интересното е друго - освен с 2 хоризонтални перки, Ка-22 разполага и с 2 вертикални. Последните две са взети от самолет, а предвид факта, че вертолетът разполага с подобни на самолет крила, то способностите значително го отличават от останалите му конкуренти.

Ka-22 успява да постави рекорд по пренасяне на полезен товар, който все още не е подобрен - вертолетът издига 16,4 тона на надморска височина над 2000 метра.

Всъщност Ка-22 поставя общо 8 рекорда за своя клас, като никой от тях все още не е подобрен.

Вертолетът е можел да пренася 100 войници в пълно бойно снаряжение и по своите характеристики е напомнял за самолета Ан-12, но за разлика от него е можел да излита и каца вертикално.

Благодарение на самолетните, вертикално разположени перки и двете крила, Ка-22 успява да развие и значителна скорост - 356,3 км/ч е съществено постижение за началото на 60-те.

Съветските военни са били обнадеждени, че благодарение на Ka-22 ще могат да транспортират балистични ракети, до строящите се по това време ракетни силози, "забутани" дълбоко в руската тундра.

Появява се обаче един сериозен недостатък, който ще спомогне за бързото пенсиониране на Ka-22 - още преди "самолетният вертолет" да е пуснат в серия.

В началото на 60-те години човечеството не разполага с необходимите компютърни чипове, които могат да поемат част от управлението на различните видове самолети и хеликоптери. И докато в 90% от случаите това не е било проблем за тази епоха, то Ка-22 е от останалите 10%.

Управлението на машината е изключително сложно, а причина за това са самолетните перки, вкарани в конструкцията. Оказва се, че три от общо четирите екипажа, участвали в изпитанията на въртолета, загиват, макар и машината да оцелява по чудо и да доказва способностите на конструкцията си.

Съветските военни вземат решението да се откажат от Ка-22, а към днешна дата няма оцеляла бройка от произведените Ка-22. За сметка на това има оцеляла бройка от най-големия, създаван някога хеликоптер, с който ще ви запознаем в най-скоро време.