Путин показа Су-57 на Ердоган, но с какво се похвали Русия пред другата част от света?
Изтребителят, който привлече турския интерес, за пръв път направи сложната фигура "Кобрата на Пугачов"
Най-голямото авиоизложение в Русия - МАКС 2019, вече е факт. По време на шоуто се срещнаха Владимир Путин и Реджеп Ердоган. Руският президент показа на турския си колега стелт изтребителя Су-57. Двамата обсъдиха евентуалната му покупка от страна на Анкара, като намериха време и да похапнат сладолед. Но извън геополитиката, авиоизложението се характеризира с голямо количество самолети, които могат да се видят от авиофеновете от цял свят.
Вижте какви самолети участват на МАКС 2019 >> >> >>
Сред основните участници на изложението са невидими изтребители Су-57, както и останалите самолети, с които се гордеят руските ВВС - Су-35, МиГ-35 и други. Показани бяха и самолети за гасене на пожари.
Акробатичните си способности демонстрираха "Руските витязи", а Су-57 за пръв път направи сложната фигура "Кобрата на Пугачов". В стационарната си част авиошоуто включваше забравените първообрази на съветския и руски стелт самолети - МиГ-1,44 и Су-47. Ето кои бяха най-важните акценти на изложението:
Стелт изтребителят Су-57 и експортният Су-57э
Су-57 е многофункционален изтребител от пето поколение. Първият полет се състои на 29 януари 2010 г., като самолетът се управлява от летеца-изпитател Сергей Богдан. В конструкцията на Су-57 са използвани основно композитни материали. Самолетът може да извършва свръхзвуков полет без форсаж, слабо забележим е за радарите, има свръхманевреност и способност да извършва относително къси излитания и кацания. Въоръженията му се разполагат във вътрешни пространства и под крилата, за постигане на по-голяма невидимост.
Руският изтребител разполага с два мощни реактивни двигателя, като максималната му скорост без форсаж е 2100 км/ч. Количеството на боеприпасите, които самолетът може да носи е над 10 000 килограма.
Една бройка от Су-57 струва около 50 милиона долара - два пъти по-евтино от F-35 Lightning II. Именно това превръща експортната версия Су-57э в сериозна заплаха за американския стелт самолет. Наскоро Вашингтон отказа да достави F-35 на Турция, а Анкара заяви, че ще потърси алтернатива.
Модерните изтребители Су-35, Су-34 и МиГ-35
Според експерти и от двете страни на океана Су-35 е най-маневреният изтребител в света. Шасито му може да издържи натоварвания от над 10g, а рязкото забавяне на скорост се извършва изключително безпроблемно. Су-35 има много голям ъгъл на атаката и с лекота изпълнява маневри, като "Кобрата на Пугачов", наименувана на легендарния тестови пилот. Максималната скорост е 2400 км/ч, а с едно зареждане могат да се изминат максимално 3600 км. С пълно бойно снаряжение радиусът е 1500 км. Су-35 може да носи до 8000 кг оръжия - ракети въздух-въздух, въздух-земя, противокорабни ракети и бомби, които могат да се закачат на 12 външни пилона. Американските военни аналитици от RAND Corporation казват, че Су-35 би победил F-35 в бой. Като на всеки свален Су-35 ще има по 2.4 свалени F-35. Цената на една бройка от Су-35 е около 60 милиона долара, което прави изтребителят доста изгоден - особено спрямо способностите му. Всичко това кара Русия да заложи на масовото производство на Су-35, а не на по-модерния и невидим за противниковите радари Су-57. Към Су-35 интерес проявява дори Турция.
Су-34 е един от най-новите руски самолети, чиято разработка започва през 80-те, първият му полет е през 1990 г., но е приет на въоръжение чак през 2014 г. Той е базиран на Су-27, но способностите му сериозно се различават. Су-34 е ударен бомбардировач или щурмови изтребител, който може да носи до 12 000 килограма въоръжение, закачени на общо 12-те му пилона. Заради спецификата на мисиите му самолетът е брониран, а пилотската кабина е обвита с предпазна бронирана капсула с дебелина от 17 мм. Заради способния си радар Су-34 има възможността да стреля по цели във водата, във въздуха и на земята. Максималната скорост е 2000 км/ч, а бойният радиус - 1100 км. Освен Русия, Су-34 е на въоръжение в Алжир.
МиГ-35 е обещаващ изтребител от 4-то поколение, чиито характеристики са близо до изтребителите от 5-о поколение. Той е предназначен да спечели въздушно превъзходство и да удари с високо прецизни оръжия вражески земни и надводни цели извън зоната на въздушната отбрана на противника. Въздухоплавателното средство е в състояние да открива и проследява до 30 въздушни цели на разстояние до 160 километра и едновременно да удари шест въздушни и четири земни цели. В момента се провеждат изпитания на новия самолет. Според плановете те ще завършат година. Като недостатък е посочен малкия радиус на самолета.
Пътнически самолет МС-21
Това е бюджетният авиолайнер, който се разработва от конструкторското бюро Яковлев. Основните му конкуренти са Airbus A220 и Airbus A320neo. Максималната скорост е около 900 км/ч, фюзелажът е изработен от подсилени полимери и карбон, а за задвижването отговарят два реактивни двигателя "Авиодвигател ПД-14". Самолетът може да превозва около 120 души на разстояние от 6000 километра. Един от основните потребители на лайнера ще бъде руската авиокомпания "Аерофлот" - превозвачът вече подписа договор за доставката на 50 такива самолета, като се изготвя и договор за още 35.
Пътнически самолет Сухой Суперджет 100
Тази година бе тежка за руския нискотарифен самолет Сухой Суперджет 100, който преживя няколко инцидента. Въпреки това Русия разполага са над 150 бройки от лайнера, а интересът към него е голям. За задвижването отговарят два реактивни двигателя, които са съвместна разработка между Франция и Русия. След санкциите срещу Москва, Сухой започна да подменя голяма част от частите по самолета с изцяло руски алтернативи, включително и реактивните агрегати. За основен конкурент на Сухой Суперджет 100 се счита Embraer E190. Руският нискотарифен самолет може да превози 87 души на максимално разстояние от 4500 км.
Тренировъчният самолет СР-10
Това е един от малкото съществуващи самолети с обратна стреловидност на крилото. СР-10 е произведен само в една бройка, като идеята на разработчиците му от КБ САТ е да предложат уникален продукт за тренировка на летците. Макар максималната скорост да е едва 900 км/ч, то самолетът е екстремно маневрен.
Бойни хеликоптери
На МАКС 2019 дефилираха голяма гама от военни хеликоптери. Руснаците показаха Ми-26 - най-големият и най-тежкият хеликоптер влязъл някога в серийно производство. Вертолетът може да превозва до 90 души или до 20 000 килограма полезен товар. Максималната му скорост е 295 км/ч, а задвижването се осигурява от два газотурбинни двигателя с обща мощност от над 22 000 к.с.
Друга от забелязаните машини бе Ми-28НМ. Основната задача на този хеликоптер е да унищожава бронетанковата техника на противника. Освен това Ми-28 може да се използва за огнева поддръжка на Сухопътните войски, съпровождане на десантно-транспортни хеликоптери, унищожаване на въздушни цели и редица други второстепенни задачи. Като цяло габаритите му са по-малки от тези на Ми-24, но е по-голям от американският си аналог - AH-64 "Апачи". Максималната скорост е 324 км/ч, а бойният радиус е 200 километра.
На изложението присъстваше и най-модерният военен хеликоптер на Русия - Ка-52 "Аллигатор". Той е създаден по съосната система и има максимална скорост от 300 км/ч, а бойният радиус е 460 км. За задвижването отговарят два газотурбинни двигатели - всеки с мощност от по 2400 к.с. Ка-52 е въоръжен с 30-милиметрово автоматично оръдие, две 23-мм оръдия и голям комплект от управляеми и неуправляеми ракети. Хеликоптерът може да носи и бомби. Русия разполага със 104 бройки от модерния въртолет, като част от тях участват в мисии в Сирия.
Стари легенди
Су-47 е един от най-любопитните самолети на изложението. Започнал развитието си като съветския стелт отговор на новите американски изтребители, проектът е прекратен през 1991 година, но от Сухой продължават да го развиват на собствени разноски. Така през 1997 година е реализиран и първият полет. Част от характеристиките му са повишената стабилност, много ниска минимална скорост на полета, големи ъгли за атака и неждата от много малко място за излитане. Използваните двигатели били взети от свръхмощният Миг-31, макар максималната скорост на Су-47 да била ограничена на около 1700 км/ч, изтребителят най-вероятно можел двойно повече. Макар да било решено Су-47 никога да не влезе в производство именно тук били тествани много от технологиите, необходими за създаването на Су-35 и първият руски самолет от пето поколение - Су-57. Експертите обаче са единодушни, че ако СССР не се бе разпаднал, Су-47 най-вероятно щеше да заеме ролята на съветския тежък изтребител от пето поколение.
МиГ-1,44 е другият проект за съветски стелт самолет. В началото на 80-те СССР започва теоретичните разработки за изтребител от ново поколение. Още от тогава руснаците решават да заложат на постигането на свръхзвукова скорост без форсажен режим и свръхманевреността. МиГ-1,44 трябвало да може да нанася удари по въздух и земя, както и да има големи ъгли за атака. Според експертите в случай, че СССР не се бе разпаднал, то към средата на 90-те МиГ 1.44 най вероятно би влязъл в масово производство приемайки означението МиГ-44, като най вероятно е щял да бъде допълнен от Су-47, за който ви разказахме по-рано. Общото между двата самолета е, че макар и доста маневрени, то те значително отстъпват по своите параметри на разработените в края на 80-те и началото на 90-те американски "невидими" самолети.
Ту-144 е първият свръхзвуков пътнически самолет, направен от Съветите с цел да покаже научно-техническото превъзходство на социализма. Той прави първия си полет 3 месеца преди "Конкорд", но не му е писано да се превърне във феномен и познато име, както това прави западният му съперник. Отчасти това се дължи на проблеми с дизайна, но може би главната причина той никога да не се превърне в сериен модел, е трагедията на авиошоуто в Париж през 1973 година, отразена широко в световните медии. Самолетът започва да превозва пътници едва в края на 70-те, при това за доста кратко време. След рухването на СССР през 90-те години на миналия век НАСА прави опит да използва останалите консервирани в хангарите съветски свръхзвукови лайнери. Тя наема единия от ветераните. Американецът тестови пилот Ривърс е единственият човек на Земята, който е пилотирал както ТУ-144, така и западния му конкурент.
"Те просто бяха различни. Ту-144, може да носи повече пътници и може да лети по-бързо и по-нагоре. "Конкорд" беше като чистокръвен Кентъки - деликатен кон, но много бърз. А ТУ е като товарен кон - масивен и с невероятна мощ, но не толкова ефективен", обяснява последният пилот и първият американец управлявал Ту-144.