Най-голямото авиоизложение в Русия - МАКС 2019, вече е факт. По време на шоуто се срещнаха Владимир Путин и Реджеп Ердоган. Руският президент показа на турския си колега стелт изтребителя Су-57. Двамата обсъдиха евентуалната му покупка от страна на Анкара, като намериха време и да похапнат сладолед. Но извън геополитиката, авиоизложението се характеризира с голямо количество самолети, които могат да се видят от авиофеновете от цял свят.

Вижте какви самолети участват на МАКС 2019 >> >> >>

Сред основните участници на изложението са невидими изтребители Су-57, както и останалите самолети, с които се гордеят руските ВВС - Су-35, МиГ-35 и други. Показани бяха и самолети за гасене на пожари.

Охраната на МАКС 2019

Снимка: МАКС

Акробатичните си способности демонстрираха "Руските витязи", а Су-57 за пръв път направи сложната фигура "Кобрата на Пугачов". В стационарната си част авиошоуто включваше забравените първообрази на съветския и руски стелт самолети - МиГ-1,44 и Су-47. Ето кои бяха най-важните акценти на изложението:

Стелт изтребителят Су-57 и експортният Су-57э

Су-57 е многофункционален изтребител от пето поколение. Първият полет се състои на 29 януари 2010 г., като самолетът се управлява от летеца-изпитател Сергей Богдан. В конструкцията на Су-57 са използвани основно композитни материали. Самолетът може да извършва свръхзвуков полет без форсаж, слабо забележим е за радарите, има свръхманевреност и способност да извършва относително къси излитания и кацания. Въоръженията му се разполагат във вътрешни пространства и под крилата, за постигане на по-голяма невидимост.

Руският изтребител разполага с два мощни реактивни двигателя, като максималната му скорост без форсаж е 2100 км/ч. Количеството на боеприпасите, които самолетът може да носи е над 10 000 килограма.

Една бройка от Су-57 струва около 50 милиона долара - два пъти по-евтино от F-35 Lightning II. Именно това превръща експортната версия Су-57э в сериозна заплаха за американския стелт самолет. Наскоро Вашингтон отказа да достави F-35 на Турция, а Анкара заяви, че ще потърси алтернатива.

Модерните изтребители Су-35, Су-34 и МиГ-35

Су-35

Снимка: МАКС

Според експерти и от двете страни на океана Су-35 е най-маневреният изтребител в света. Шасито му може да издържи натоварвания от над 10g, а рязкото забавяне на скорост се извършва изключително безпроблемно. Су-35 има много голям ъгъл на атаката и с лекота изпълнява маневри, като "Кобрата на Пугачов", наименувана на легендарния тестови пилот. Максималната скорост е 2400 км/ч, а с едно зареждане могат да се изминат максимално 3600 км. С пълно бойно снаряжение радиусът е 1500 км. Су-35 може да носи до 8000 кг оръжия - ракети въздух-въздух, въздух-земя, противокорабни ракети и бомби, които могат да се закачат на 12 външни пилона. Американските военни аналитици от RAND Corporation казват, че Су-35 би победил F-35 в бой. Като на всеки свален Су-35 ще има по 2.4 свалени F-35. Цената на една бройка от Су-35 е около 60 милиона долара, което прави изтребителят доста изгоден - особено спрямо способностите му. Всичко това кара Русия да заложи на масовото производство на Су-35, а не на по-модерния и невидим за противниковите радари Су-57. Към Су-35 интерес проявява дори Турция.

Су-34

Снимка: МАКС

Су-34 е един от най-новите руски самолети, чиято разработка започва през 80-те, първият му полет е през 1990 г., но е приет на въоръжение чак през 2014 г. Той е базиран на Су-27, но способностите му сериозно се различават. Су-34 е ударен бомбардировач или щурмови изтребител, който може да носи до 12 000 килограма въоръжение, закачени на общо 12-те му пилона. Заради спецификата на мисиите му самолетът е брониран, а пилотската кабина е обвита с предпазна бронирана капсула с дебелина от 17 мм. Заради способния си радар Су-34 има възможността да стреля по цели във водата, във въздуха и на земята. Максималната скорост е 2000 км/ч, а бойният радиус - 1100 км. Освен Русия, Су-34 е на въоръжение в Алжир.

МиГ-35

Снимка: МАКС

МиГ-35 е обещаващ изтребител ​​от 4-то поколение, чиито характеристики са близо до изтребителите от 5-о поколение. Той е предназначен да спечели въздушно превъзходство и да удари с високо прецизни оръжия вражески земни и надводни цели извън зоната на въздушната отбрана на противника. Въздухоплавателното средство е в състояние да открива и проследява до 30 въздушни цели на разстояние до 160 километра и едновременно да удари шест въздушни и четири земни цели. В момента се провеждат изпитания на новия самолет. Според плановете те ще завършат година. Като недостатък е посочен малкия радиус на самолета.

Пътнически самолет МС-21

МС-21

Снимка: МАКС

Това е бюджетният авиолайнер, който се разработва от конструкторското бюро Яковлев. Основните му конкуренти са Airbus A220 и Airbus A320neo. Максималната скорост е около 900 км/ч, фюзелажът е изработен от подсилени полимери и карбон, а за задвижването отговарят два реактивни двигателя "Авиодвигател ПД-14". Самолетът може да превозва около 120 души на разстояние от 6000 километра. Един от основните потребители на лайнера ще бъде руската авиокомпания "Аерофлот" - превозвачът вече подписа договор за доставката на 50 такива самолета, като се изготвя и договор за още 35.

Пътнически самолет Сухой Суперджет 100

Сухой Суперджет 100

Снимка: AP/БТА

Тази година бе тежка за руския нискотарифен самолет Сухой Суперджет 100, който преживя няколко инцидента. Въпреки това Русия разполага са над 150 бройки от лайнера, а интересът към него е голям. За задвижването отговарят два реактивни двигателя, които са съвместна разработка между Франция и Русия. След санкциите срещу Москва, Сухой започна да подменя голяма част от частите по самолета с изцяло руски алтернативи, включително и реактивните агрегати. За основен конкурент на Сухой Суперджет 100 се счита Embraer E190. Руският нискотарифен самолет може да превози 87 души на максимално разстояние от 4500 км.

Тренировъчният самолет СР-10

Тренировъчния самолет СР-10

Снимка: МАКС

Това е един от малкото съществуващи самолети с обратна стреловидност на крилото. СР-10 е произведен само в една бройка, като идеята на разработчиците му от КБ САТ е да предложат уникален продукт за тренировка на летците. Макар максималната скорост да е едва 900 км/ч, то самолетът е екстремно маневрен.

Бойни хеликоптери

Руските хеликоптери

Снимка: МАКС

На МАКС 2019 дефилираха голяма гама от военни хеликоптери. Руснаците показаха Ми-26 - най-големият и най-тежкият хеликоптер влязъл някога в серийно производство. Вертолетът може да превозва до 90 души или до 20 000 килограма полезен товар. Максималната му скорост е 295 км/ч, а задвижването се осигурява от два газотурбинни двигателя с обща мощност от над 22 000 к.с.

Друга от забелязаните машини бе Ми-28НМ. Основната задача на този хеликоптер е да унищожава бронетанковата техника на противника. Освен това Ми-28 може да се използва за огнева поддръжка на Сухопътните войски, съпровождане на десантно-транспортни хеликоптери, унищожаване на въздушни цели и редица други второстепенни задачи. Като цяло габаритите му са по-малки от тези на Ми-24, но е по-голям от американският си аналог - AH-64 "Апачи". Максималната скорост е 324 км/ч, а бойният радиус е 200 километра.

На изложението присъстваше и най-модерният военен хеликоптер на Русия - Ка-52 "Аллигатор". Той е създаден по съосната система и има максимална скорост от 300 км/ч, а бойният радиус е 460 км. За задвижването отговарят два газотурбинни двигатели - всеки с мощност от по 2400 к.с. Ка-52 е въоръжен с 30-милиметрово автоматично оръдие, две 23-мм оръдия и голям комплект от управляеми и неуправляеми ракети. Хеликоптерът може да носи и бомби. Русия разполага със 104 бройки от модерния въртолет, като част от тях участват в мисии в Сирия.

Стари легенди

Тестовият Су-47

Снимка: МАКС

Су-47 е един от най-любопитните самолети на изложението. Започнал развитието си като съветския стелт отговор на новите американски изтребители, проектът е прекратен през 1991 година, но от Сухой продължават да го развиват на собствени разноски. Така през 1997 година е реализиран и първият полет. Част от характеристиките му са повишената стабилност, много ниска минимална скорост на полета, големи ъгли за атака и неждата от много малко място за излитане. Използваните двигатели били взети от свръхмощният Миг-31, макар максималната скорост на Су-47 да била ограничена на около 1700 км/ч, изтребителят най-вероятно можел двойно повече. Макар да било решено Су-47 никога да не влезе в производство именно тук били тествани много от технологиите, необходими за създаването на Су-35 и първият руски самолет от пето поколение - Су-57. Експертите обаче са единодушни, че ако СССР не се бе разпаднал, Су-47 най-вероятно щеше да заеме ролята на съветския тежък изтребител от пето поколение.

МиГ-1,44

Снимка: МАКС

МиГ-1,44 е другият проект за съветски стелт самолет. В началото на 80-те СССР започва теоретичните разработки за изтребител от ново поколение. Още от тогава руснаците решават да заложат на постигането на свръхзвукова скорост без форсажен режим и свръхманевреността. МиГ-1,44 трябвало да може да нанася удари по въздух и земя, както и да има големи ъгли за атака. Според експертите в случай, че СССР не се бе разпаднал, то към средата на 90-те МиГ 1.44 най вероятно би влязъл в масово производство приемайки означението МиГ-44, като най вероятно е щял да бъде допълнен от Су-47, за който ви разказахме по-рано. Общото между двата самолета е, че макар и доста маневрени, то те значително отстъпват по своите параметри на разработените в края на 80-те и началото на 90-те американски "невидими" самолети.

Ту-144

Снимка: AP/БТА

Ту-144 е първият свръхзвуков пътнически самолет, направен от Съветите с цел да покаже научно-техническото превъзходство на социализма. Той прави първия си полет 3 месеца преди "Конкорд", но не му е писано да се превърне във феномен и познато име, както това прави западният му съперник. Отчасти това се дължи на проблеми с дизайна, но може би главната причина той никога да не се превърне в сериен модел, е трагедията на авиошоуто в Париж през 1973 година, отразена широко в световните медии. Самолетът започва да превозва пътници едва в края на 70-те, при това за доста кратко време. След рухването на СССР през 90-те години на миналия век НАСА прави опит да използва останалите консервирани в хангарите съветски свръхзвукови лайнери. Тя наема единия от ветераните. Американецът тестови пилот Ривърс е единственият човек на Земята, който е пилотирал както ТУ-144, така и западния му конкурент.

"Те просто бяха различни. Ту-144, може да носи повече пътници и може да лети по-бързо и по-нагоре. "Конкорд" беше като чистокръвен Кентъки - деликатен кон, но много бърз. А ТУ е като товарен кон - масивен и с невероятна мощ, но не толкова ефективен", обяснява последният пилот и първият американец управлявал Ту-144.