Дните на известния американски военен хеликоптер Black Hawk постепенно наближават края си. Създаден от Sikorsky през 1974 г., този модел е сред най-успешните военни вертолети, използван за бойни и логистични мисии, спасителни операции и медицински евакуации. Най-големият му оператор в света естествено е армията на САЩ, но дори тя признава, че моделът остарява и се нуждае от модернизация. Затова Пентагонът стартира програмата Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA).

През 2019 г. две компании се включиха в конкурса за новата машина - Sikorsky и Bell Textron. През 2022 г. Bell беше обявена за победител с модела си V-280 Valor, апарат с накланящи се ротори, който трябва да бъде поне два пъти по-способен от UH-60 Black Hawk.

Вижте как изглежда V-280 Valor >> >> >>

Решението за Valor бе потвърдено през 2022 г., а това лято се обяви, че програмата преминава към производствена фаза.

Bell съобщи, че сглобяването на фюзелажа на Valor ще започне в завод в Уичита, Канзас, като допълнителни компоненти ще се изработват във Форт Уърт и финалното сглобяване ще става в Амарило, Тексас.

Valor ще може да излита и каца като хеликоптер, но също така ще лети като самолет, което му дава двойно по-висока скорост и обсег от Black Hawk.

Описван като "най-надеждния, достъпен и високопроизводителен апарат за далечни мисии", Valor ще разчита на два двигателя на Rolls-Royce, с максимална скорост от 555 км/ч.

Машината ще има обсег от 925 км и ще може да пренася до 12 войници или 5.4 тона товар.

Първият полет на Valor е планиран за 2026 г., а серийно производство трябва да стартира през 2028 г. 

Наследникът на Black Hawk ще бъде в бойна готовност до 2030 г., когато ще започне да навлиза масово в арсенала на американската армия.

V-280 Valor трябва да изпълнява мисии като щурмови операции, въздушни десанти, разузнаване, снабдяване и медицински евакуации.