НАСА тества самолет с променящи формата си крила | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
НАСА тества самолет с променящи формата си крила
NASA/Ken Ulbrich

НАСА тества самолет с променящи формата си крила

Въпреки развитието на авиодизайна през последното столетие, базовата конструкция на крилата на самолетите е все още тромава.

75 259
Ако самолетите летяха направо и на една и съща височина през цялото време, профилът на крилото можеше да не се променя, но това не е така. Летателните машини завиват, спускат се и се издигат, поддържат различни скорости, кацат и излитат, пише Gizmag, цитиран от "Фокус".

При конвенционалните крила промяната на формата се постига чрез пред- или задкрилки, които разчитат на механичен принцип. Те не само правят крилото по-малко ефективно, но и по-шумно.

Проект на Националната космическа агенция на САЩ (НАСА) има за цел да направи самолетите по-тихи и по-ефективни от гледна точка на разход на гориво.

Част от този проект е разработката FlexFoil на американската компания FlexSys. FlexFoil е механизъм, при който профилът на крилото се променя, без да се създават пролуки. Формират се огъващи се и усукващи се повърхности без да се нарушава целостта на крилото.

Новата система, която намалява шума при излитане и кацане, би могла да се използва както при проектирането и изграждането на нови самолети, така и при преоборудване на стари машини.

Технологията е тествана в изследователския център на НАСА в Едуардс, Калифорния, на самолет Gulfstream III.

“Първият полет премина, както беше планирано – проверихме множество ключови елементи”, казва Томас Ригни, който е ръководител на разработката.

“Очакваме, че тази технология ще направи бъдещите самолети по-леки, по-ефективни и по-тихи. Наред с това, тя би могла да спести стотици милиони долари годишно от по-нисък разход на гориво”, отбелява Ригни.
НАСА тества самолет с променящи формата си крила

НАСА тества самолет с променящи формата си крила

Въпреки развитието на авиодизайна през последното столетие, базовата конструкция на крилата на самолетите е все още тромава.

75 259 NASA/Ken Ulbrich
Ако самолетите летяха направо и на една и съща височина през цялото време, профилът на крилото можеше да не се променя, но това не е така. Летателните машини завиват, спускат се и се издигат, поддържат различни скорости, кацат и излитат, пише Gizmag, цитиран от "Фокус".

При конвенционалните крила промяната на формата се постига чрез пред- или задкрилки, които разчитат на механичен принцип. Те не само правят крилото по-малко ефективно, но и по-шумно.

Проект на Националната космическа агенция на САЩ (НАСА) има за цел да направи самолетите по-тихи и по-ефективни от гледна точка на разход на гориво.

Част от този проект е разработката FlexFoil на американската компания FlexSys. FlexFoil е механизъм, при който профилът на крилото се променя, без да се създават пролуки. Формират се огъващи се и усукващи се повърхности без да се нарушава целостта на крилото.

Новата система, която намалява шума при излитане и кацане, би могла да се използва както при проектирането и изграждането на нови самолети, така и при преоборудване на стари машини.

Технологията е тествана в изследователския център на НАСА в Едуардс, Калифорния, на самолет Gulfstream III.

“Първият полет премина, както беше планирано – проверихме множество ключови елементи”, казва Томас Ригни, който е ръководител на разработката.

“Очакваме, че тази технология ще направи бъдещите самолети по-леки, по-ефективни и по-тихи. Наред с това, тя би могла да спести стотици милиони долари годишно от по-нисък разход на гориво”, отбелява Ригни.