САЩ вади от хангара пенсионирания стелт F-117
Америка използва самолета за тестване на нови технологии
F-117 е първият боен стелт самолет, който дебютира през далечната 1983 година. Машината е отговорна за множество слухове за НЛО през 80-те години на миналия век. Макар да извършва мисии, съществуването на самолета е разкрито малко преди разпадането на СССР . Официално, военновъздушните сили на САЩ пенсионират F-117 през 2008 година. Днес, 38 години след дебюта му във въздуха самолетът продължава да извършва секретни мисии.
За това съобщават очевидци от Калифорния, които са видели "невидимият" самолет да прелита над южните части на щата този уикенд. Това нее първият път, в който очевидци виждат F-117 да лети. Преди около 2 години стелт самолетът бе забелязан да прелита над секретната "Зона 51" в Невада.
Вижте как изглежда F-117 >> >> >>
Оказва се, че в последната си мисия F-117 са прелетели директно над Лос Анджелис, за да достигнат крайната си дестинация от около стотина километра навътре в океана и да се завърнат обратно - отново прелитайки над мегаполиса.
Анализатори заявяват пред изданието The Drive, че има две причина САЩ да продължава да използва остарелия си стелт самолет, при това със секретни цели.
Едната е свързана с разработката на нови технологии за откриване на подобни самолети и разработката на по-добри радари.
Друга причина е свързана с тестването на системите за въздушна отбрана на САЩ, разположени по тихоокеанското крайбрежие на страната. Наред с това F-117 може да се използва и за симулиране на последните китайски и руски стелт разработки - Су-57 и J-20.
Оказва се, че F-117 има много ниски нива на инфрачервено излъчване и е подходящ за едновременно симулиране на по-остарели и по-напредничави противникови стелт самолети.
Знае се, че поддръжката на F-117 в готовност за полети не е никак евтина, като дори хангарите на стелт самолета трябва да имат специален климатичен контрол, поддържащ определена температура и влажност.
От The Drive разкриват, че съществува закон, който задължава САЩ да унищожат всички бройки от самолета или да ги направят негодни за военни цели до края на това десетилетие. Така F-117 ще се превърне в музеен експонат.
Специалистите припомнят, че разработките на F-117 стартират през 70-те години на миналия век, а първият полет е направен през 1981 година. От 1983 г. F-117 е приет на въоръжение в специализирани секретни поделения, а съществуването му е оповестено едва през 1988 г.
Самолетът е изработен от специални материали, които не отразяват радарните вълни, а геометрията му е изключително сложна - отново за да се постигне радарна невидимост. Всъщност, заради сложната геометрия F-117 се превръща в един от първите самолети разчитащи за стабилизацията си на компютър.
Бойният обсег е 1720 км, а самолетът може да носи две умни бомби, включително и ядрени такива. Максималната скорост е 993 км/ч, а задвижването идва от два реактивни двигателя на General Electric, който се използват и при F/A-18 Hornet.
F-117 е бил използван няколко пъти в бойни действия. Първата му мисия е по време на американското нахлуване в Панама през 1989 г. По време на тази мисия два F-117A са пуснали две бомби на летището Рио Хато.
По време на войната в Персийския залив през 1991 г. F-117A е направил приблизително 1300 излитания и е осъществил около 1600 директни удара на важни цели в Ирак. За всичките си 6905 летателни часа F-117A пуска над 2000 тона умни бомби, които поразяват успешно над 80% от целите си. На F-117A са възложени над 31% процента от стратегическите цели в Ирак, атакувани по време на първите 24 часа от въздушната кампания.
По-проблемна се оказва войната в Югославия. Там се случва и единственото сваляне на стелт самолет в историята - на 27 март 1999 г. от ПВО батарея под командването на сърбинът Золтан Дани. Според слуховете, части от унищожения стелт са продадени на Китай, заради което американците бомбардират китайското посолство в Белград - в желанието си да унищожат пленените технологии, преди те да са напуснали Сърбия.