Както може би знаете, от известно време в редица градове в Китай работи система за социален рейтинг, която автоматично оценява поведението на отделните граждани. На база на това колко работят, как живеят, дали употребяват алкохол, дали се хранят здравословно, дали шофират според правилата, дали помагат да на съгражданите си при злополуки, дали са съвестни и честни, но и не на последно място - какво е отношението им към комунистическата партия, те получават точки, които могат да направят живота им по-хубав, но и много по-лош.

Ситуацията, подобна на тази в сериала "Черното огледало", вече остави около 13 милиона души без възможност да купуват билети за самолети и бързи влакове. На другия спектър, добрите граждани получават много бонуси и отстъпки. Тези дни обаче стана ясно, че Китай е подготвил подобна система и за бизнеса.

Всяка компания, работеща в страната, ще трябва да се класира по 300 различни критерия. Над 400 000 компании работят в Китай и скоро те ще влязат в класирането, което ще е общо - както за местни, така и за чуждестранни фирми.

За отличниците в тази система за социален бизнес рейтинг ще има привилегии, но за тези които не се справят може да има и изгонване от страната и забрана на дейността им. Всички изисквания ще са в десет области и ще обхващат спазването на екологични показатели, навременно плащане на данъци, защита на труда и т.н.

Изискванията ще са сложни, но еднакви за всички, обявяват от Китайската търговско-промишлена палата, а спазването им сериозно ще понижи корупцията, вярват от правителството. Скептиците обаче смятат, че системата за бизнес рейтинг ще е политически мотивирана и ще бъде използвана за натиск в разгарящата се война между САЩ и Китай.

Интересна подробност обаче е, че подобни системи, които за първи път се появиха в Китай, вече запознаха да действат и в САЩ. И въпреки, че там името им е "системи за трупане на точки" именно с подобни методи в някои компании започват да се отсяват лоялните от "лошите" клиенти например. За разлика от Китай, където наред с всичко друго се изисква и лоялност към Комунистическата партия, в американския случай потребителите трябва да докажат лоялността си към съответната корпорация.