OpenAI все още е дале от превръщането си в бизнес на печалба и дори губи пари от най-скъпия си абонаментен план, струващ 200 долара.

В публикация в X главният изпълнителен директор Сам Алтман признава "безумния" факт, че компанията "в момента губи пари" от абонаментите за ChatGPT Pro, които струват $200 на месец и предоставят на потребителите достъп до продуктите на OpenAI, включително модела ѝ за "разсъждение" o1.

"Хората го използват много повече, отколкото очаквахме," пише съоснователят, добавяйки в отговор на друг потребител, че той "лично е избрал цената и е мислил, че ще печелим някакви пари."

Макар че Алтман не посочва изрично защо OpenAI губи пари от тези премиум абонаменти, проблемът почти сигурно се свежда до огромните разходи за поддържане на инфраструктурата за изкуствен интелект: огромните и растящи количества електроенергия, необходими за захранване на съоръженията, както и разходите за изграждане и поддържане на тези центрове за данни.

Още през пролетта на 2023 г. анализаторът Дилън Пател заяви пред The Information, че компанията вероятно харчи около 700 000 долара на ден за поддържане на ChatGPT, или около 36 цента на заявка; днес една единствена заявка към най-усъвършенстваните модели на компанията може да струва зашеметяващите $1 000.

С други думи, това е реалност за всеки, който се опитва да печели в сферата на изкуствения интелект. Клкото по-умни стават тези системи, толкова по-скъпо е да се поддържат - което създава сериозен проблем с цените.

С около 10 милиона плащащи абонати, тези огромни разходи означават, че OpenAI продължава да изразходва огромни суми, докато преследва мечтата за печалба.

Наистина, според вътрешни източници, които са разговаряли с CNBC през есента, OpenAI се очаква да загуби $5 милиарда през 2024 г., което поставя компанията на минус спрямо $3.7 милиарда приходи.

Съответно, бордът на директорите на компанията призна в края на годината, че OpenAI се нуждае от много повече средства, отколкото е предполагала - въпреки че само преди няколко месеца е осигурила $6.6 милиарда финансиране.

"Още веднъж ни се налага да наберем повече капитал, отколкото сме си представяли," пише управителният орган.

Макар че според слуховете има вътрешни разговори за повишаване на цената на обикновения абонамент за ChatGPT (който в момента струва по-скромните $20 на месец), такова увеличение на цената не изглежда достатъчно, за да поддържа енергийните нужди на гиганта.