Nvidia представи DLSS 4 AI за 4K гейминг при 240 кадъра в секунда
Новата технология въвежда Multi-Frame Generation и подобрява качеството на изображението чрез усъвършенстван AI модел
Nvidia официално представи новата технология DLSS 4 заедно с графичните карти от серията Blackwell. DLSS 4 обещава значително подобрение на мащабирането на изображения, като поддръжката ѝ ще бъде налична за всички графични карти от фамилията GeForce RTX. В деня на дебюта технологията ще бъде интегрирана в цели 75 популярни игри, включително хитови заглавия като Cyberpunk 2077, Alan Wake 2 и Indiana Jones and the Great Circle.
Едно от най-съществените нововъведения в DLSS 4 е преминаването от конволюционни невронни мрежи към трансформационен модел. Този нов подход разполага с два пъти повече параметри от предишните версии, което води до по-висока стабилност на изображението, по-малко артефакти и значително по-добро качество на рендерираните обекти. Допълнително, Nvidia въвежда DLSS Multi-Frame Generation - нова, подобрена версия на Frame Generation, достъпна за графичните карти RTX 50. Тази технология позволява генерирането на три допълнителни кадъра за всеки рендериран кадър, което значително подобрява производителността.
Интеграцията на нови AI модели в DLAA, DLSS Super Resolution, Frame Generation и Ray Reconstruction допринася за значителен ръст в производителността. Nvidia твърди, че при използване на DLSS Frame Generation се наблюдава 30% намаление на използваната видеопамет и 40% по-бързо изпълнение на процесите. Пример за това е Warhammer 40,000: Darktide, където се отчита 10% увеличение на кадрите и освобождаване на 400 MB видеопамет.
Поддръжката на DLSS 4 ще бъде налична за всички GeForce RTX графични карти, но с различна степен на функционалност. RTX 20 и RTX 30 ще поддържат DLSS Super Resolution, DLAA и Ray Reconstruction, докато RTX 40 ще разполага и с подобрената версия на DLSS Frame Generation. Най-пълните възможности на технологията, включително Multi-Frame Generation, ще бъдат достъпни само за новите RTX 50 карти.
Това развитие прави 4K мониторите с висока честота на опресняване по-практични от всякога. Преди това много геймъри се питаха защо им е 240 Hz при 4K резолюция, ако техните графични карти не могат да поддържат такъв капацитет. С DLSS 4 тази пречка вече е преодоляна, като се създава необходимост от още по-бързи дисплеи.