Възраждането на търговските свръхзвукови полети вече е факт, макар с малък прототип. Компанията Dawn Aerospace обяви, че нейният 4.8-метров автономен ракетоплан Mk-II Aurora е преминал звуковата бариера, достигайки скорост от Мах 1.1 на 12 ноември 2024 г.

Вижте как изглежда Mk-II Aurora >> >> >>

След като англо-френският Конкорд бе пенсиониран през 2003 г., цивилните  свръхзвукови полети изчезнаха. През последните години редица стартъпи работят по проекти за ново поколение свръхзвукови транспортни средства, които да бъдат по-тихи, екологични, ефективни и икономически изгодни.

Експерименталният апарат, който полетя е безпилотен и със сухо тегло от 200 кг. Той се издигна в небето над летището Глентанър, близо до връх Аораки/Маунт Кук в Нова Зеландия.

Машината, наречена Mk-II Aurora достигна скорост от Мах 1.1, изкачвайки се на височина от 25 150 метра.

Според компанията Mk-II Aurora постави и други рекорди: това е първият свръхзвуков самолет, проектиран и построен в Нова Зеландия, който достига най-високата височина от страната, както и постига най-бързото изкачване до 20 000 метра. Апаратът постига това за 118.6 секунди, което е с 4.2 секунди по-бързо от модифициран изтребител F-15 през 70-те години.

Освен това Mk-II Aurora извърши втори полет шест часа по-късно.

Крайната цел е да се достигнат скорости до Мах 3.5 на границата на космоса - височина от 100 км, където апаратът ще бъде използван за изследвания на микрогравитацията, атмосферата, високоскоростни тестови и за наблюдение на Земята.

"Това постижение подчертава огромния потенциал на ракетно задвижваните самолети да постигат резултати, които досега не сме виждали", заяви Стефан Пауъл, главен изпълнителен директор на Dawn Aerospace. "С 57-ия тестов полет премахнахме последния голям технически риск в програмата Aurora: динамиката на апарата в трансзвуковия режим. Сега потвърдихме, че Aurora е апаратът с най-бързо изкачване, създаван някога. Този етап полага основите за Aurora да се превърне в най-високо и най-бързо летящия самолет в света и проправя пътя към първия оперативен хиперзвуков апарат, променяйки представите за авиацията."

В края на изпитанията си космическият самолет на Dawn Aerospace трябва да стане първия апарат летял два пъти за един ден на височина от над 100 км.

Основната идея зад Dawn Aerospace е подобна на тази на програмата X-15 на НАСА от 50-те и 60-те години на миналия век.

Идеята е космическият самолет да се разработи постепенно от конвенционален дизайн, като в процеса на работа поетапно се включват нови технологии.

Крайната цел е да се създаде космически самолет, съчетаващ характеристиките на ракета от първа степен с предвидимостта и бързия обрат на конвенционален самолет, като се използва ракетен двигател, който е толкова надежден, колкото и реактивен двигател.

Отделението за полезен товар на апарата значи, че той може да се ползва за научни мисии.