Свръхзвуковият самолет Boom Supersonic XB-1 с нов рекорд
Успешните тестове на машината отварят врати към комерсиалната пътническа версия
Свръхзвуковият самолет XB-1 на Boom Supersonic извърши своя пети тестов полет от космодрума Mojave Air & Space Port, поставяйки няколко нови рекорда, пише NewAtlas.
XB-1 е прототип в мащаб една трета, който Boom използва за разработката на своя бъдещ комерсиален самолет Overture, целящ да възроди свръхзвуковия пътнически транспорт.
Вижте как изглежда ХВ-1 >> >> >>
Свръхзвуковите полети с пътнически самолети бяха прекратени преди повече от 20 години, след като легендарният Concorde бе изведен от експлоатация през 2003 г.
Concorde достигаше скорост от Мах 2 (около 2180 км/ч) и можеше да изминава разстоянието от Ню Йорк до Лондон за по-малко от три часа. Въпреки това, той имаше два основни проблема - огромен разход на гориво (около 25 629 литра на час) и силен шум, причинен от преминаването на звуковата бариера, което ограничи полетите му над населени места.
Boom Supersonic, базирана в Колорадо, цели да промени това.
През март 2024 г. техният частно разработен свръхзвуков самолет извърши първия си полет, управляван от пилота Бил "Док" Шумейкър на летище Mojave - мястото, където през 1947 г. Bell X-1 за първи път премина звуковата бариера.
По време на петия тестов полет на 7 октомври 2024 г. главният тестов пилот на Boom, Тристан "Гепето" Бранденбург, постигна рекорд за XB-1, като самолетът достигна височина от 5,425 метра и скорост от Mach 0.69 (около 791 км/ч) за 50-минутен полет. Това е най-бързият и най-високият полет на XB-1 досега.
По време на полета бе тествана системата за възбуждане на трептения (FES), която предизвиква контролирани вибрации в конструкцията на самолета, за да се открият потенциални структурни проблеми, особено при високи скорости. Boom планира още пет тестови полета, преди самолетът да премине звуковата бариера.
XB-1 е тестова платформа за Boom Overture - свръхзвуков пътнически самолет, който ще превозва между 64 и 80 пътници със скорост до Mach 1.7 (около 2200 км/ч) и ще има обхват от 7890 км.
Overture е проектиран с намален шум и ще използва 100% устойчиво авиационно гориво (SAF). Самолетът ще може да извършва полети над земя без звукови удари и да каца на стандартни писти, което е значително подобрение спрямо Concorde.
Производството на Overture ще започне през 2025 г., а тестовите полети - през 2027 г., с планове за комерсиализация през 2029 г.