До няколко месеца в небето ще полети първият турски стелт изтребител. По-рано този месец самолетът получи официално своето име - TFX Kaan. Наименованието може да се преведе като "цар на всички царе".
Вижте как изглежда турският самолет >> >> >>
Разработван от 2010 година
На 15 декември 2010 г. Изпълнителният комитет на отбранителната промишленост на Турция (SSIK) взема решението да проектира, разработи и произведе национален изтребител от пето поколение. Той трябва да замени турския флот F-16 и да работи съвместно с F-35 Lightning II.
През 2011 година договорът за разработката е даден на турските фирми TAI и TUSAŞ. Те получават 20 милиона долара за изготвянето на концепцията.
Следващата важна дата в разработката на първия турски стелт идва на 8 януари 2015 година. Тогава е решено той да е с два двигателя и да напомня по конфигурация на американския стелт F-22.
По-късно през същата година е обявено технологично партньорство с британския военен гигант BAE Systems. Въпреки това е избрано двигателят на самолета да е американски - General Electric F110. Този агрегат задвижва F-15 и F-16, а Турция има голям опит с поддръжката му и го произвежда по лиценз в заводите на TUSAŞ.
Паралелно с това Турция е сключила и договор с Rolls-Royce за разработката на нов тип двигатели, които в бъдеще да заменят агрегата на General Electric.
В последствие става ясно, че Анкара няма да получи достъп до F-35 Lightning II, което допълнително повишава значението на турския стелт. Турция решава самолетът да бъде напълно собствена разработка, за да може да се изнася свободно в чужбина и да конкурира западни изтребители от пето поколение.
İstikbal, gök vatan, millî muharip uçağımız KAAN!
Характеристики
TFX Kaan има дължина от 21 метра и размах на крилете от 14 метра. Максимална скорост е 2 222 км/ч. Бойният обсег е 1 100 км, а таванът на полета - 17 000 метра.
Турският самолет може да носи голям арсенал от ракети въздух-въздух, въздух-земя и управляеми бомби. Сред тях влиза и първата турска стелт крилата ракета.
Друга важна характеристика е монтирането на AESA радар с активна фазирана решетка. Това позволява откриването и проследяването на няколко мишени едновременно.
Възможностите на TFX Kaan се подсилват и от шлем от ново поколение, който отново ще е турски и ще доставя повече информация на пилота.
Фюзелажа на самолета е изграден от специални композити. Заедно със специалната му форма те дават на самолета стелт характеристики. Очаква се радарната забележимост на изтребителя да бъде по-ниска от тази на Су-57.
Изтребителят ще има версия с двама пилота. Тя ще е създадена за съвместна работа с новия ударен дрон Bayraktar Kizilelma. Последният може да се определи като безпилотен стелт изтребител.
Очаква се разработките по TFX Kaan да приключат през 2026 година, когато се премине към серийното му производство. Анкара планира да приеме самолетът на въоръжение през 2028 година, но да продължи да го развива с различни ъпдейти и след средата на този век.
Цената на проекта е секретна, но се очаква от TFX Kaan да бъдат изградени над 250 бройки. Възможно е количеството да надхвърли и 300, ако бъдат намерени чуждестранни клиенти за самолета.