Никола Минков: Онлайн търговците трябва да се възползват от SEO
Правилната SEO стратегия би помогнала на всеки един онлайн магазините да печели повече
Никола Минков е собственик и основател на SEO Агенция Serpact. Той е SEO експерт по On-Page SEO и OFF-Page SEO с над 6-годишен опит. Сертифициран е за над 40 международни сертификата на Google, HubSpot Academy и Bing. За последните пет години има над 700 успешни SEO проекта от цял свят. През 2017 и 2018 г. е лектор на над 15 големи събития за дигитален маркетинг в България, както и на 3 международни.
Можете ли да обясните на нашите читатели какво е SEO и доколко полезно е то за бизнеса - бил малък, среден или голям?
- SEO означава Search Engine Optimization или в превод, оптимизация за търсещи машини. Като тези търсещи машини или т.нар. търсачки са Google, Bing, Yandex, BAiDu, GoGoDuck. Оптимизация пък на тях, означава да се подобри класирането на определен резултат в търсачка чрез определени действия разделени на 3 основни фази: On-Page {On-Site}, Content маркетинг и Off-Page {Off-Site}. По-високо класиране е равно на по-голям трафик, което пък би довело вероятно до повече продажби. Казвам вероятно, защото вкарването на трафик не гарантира ръст на продажбите по ред причини.
SEO е полезно за всеки бизнес без изключения. Разлика има по хоризонталите и вертикалите на бизнесите. Различните бизнеси по хоризонтали имат различни нужди, например онлайн магазин, в сравнение с новинарски уебсайт или и двата в сравнение с уеб-сайт за услуги. Тук ясно се вижда, че имаме разделение в хоризонталата. Вече по вертикалата, ако вземем една ниша от хоризонталата като новинарски уеб-сайт, можем да имаме съвпадение с други ниши от хоризонталата в определени моменти, в една стратегия на съдържание например.
Като цяло, всеки един уеб-сайт се нуждае от добро On-Page състояние, за да може ботовете на Google, да достигат, обхождат, рендерират този уеб-сайт безпроблемно.
Има ли различни SEO стратегии за различните видове бизнеси - например този на медиите и този на онлайн търговците?
- Да, абсолютно. Подхода е различен, но зависи и от целите. Например медиите нямат голяма нужда от реализация на Content Marketing стратегия, те имат времеви лимит с който трябва да създадат определено съдържание.
Онлайн магазините обаче, според моите наблюдения, доста погрешно пренебрегват този елемент със създаване на такова съдържание, базирано на стратегия. Това е основна разлика в два такива бизнеса. Разбира се в новинарските сайтове имаме много възможности за изграждане на различни AMP резултати, кароузели и т.н., с които можем да повишим органичния си трафик значително.
При онлайн магазините например, можем да използваме различни Rich Snippers с които да покажем в SERP (самите резултати на Google), цена на продукт, наличен ли е и какъв рейтинг има. Стратегиите биха били много различни, но да кажем в една основа на On-Page оптимизацията би имало сходства.
Какво е онлайн репутацията и има ли тя значение за един онлайн ориентиран бизнес, какъвто например е е-търговията?
- Това е много добър въпрос, благодаря. Да, има и то много голямо значително. Представете си, че нямате съдържание в динамична секция в уеб-сайта ви като блог. Също така си представете, че имате и е изградена на базата на добра стратегия. Какво ще получите? Солидарни потребители към бранда ви, защото има един много добър термин в Google YMYL (Your Money Your Life) - ако мислите само как да продавате, но не и да информирате, да дадете нещо на потребителите си, няма да получите нищо от тях при евентуална негативна ситуацията с бранда ви онлайн.
Доколко е важно потребителското мнение дори за най-големите онлайн магазини в България, може да проверите, като ги потърсите по бранд или комбинация от бранд и ключова дума в Google. Това е много неглижирано в България, но се появяват доста нови брандове от чужбина, които налагат по-отговорно отношение в тази насока и наистина ще разместят пластовете у нас.
Какво е content management strategy?
- На първо място Content Marketing Strategy е душата на един бизнес. Не случайно винаги се започва от опознаване на един бизнес, разбирането за проблемите му, историята му, успехите, паденията, за да можем да го почувстваш. Стъпково, накратко казано се прави проучване на ключови думи, обема им на търсене, сложността на класиране и се групират в семантични ядра. На базата на това се определят основни конкуренти, за които се прави анализ и на базата на тези анализи се оформя стратегия за блога, лендинг страниците на уеб-сайта и статичните страници. Обаче ако искаш да ти обясня какво точно е CMS, трябва да ме поканиш още веднъж, защото това е само един блед щрих на пълната картина. Общо взето правим над 12 анализа с над 5 000 критерия в тях.
Какво са нулевите резултати?
- Featured Snippets са резултати над стандартните в Google, които се показват по специален начин.
Предимството им е, че имат огромен CTR (Click Through Rate) степен на отваряне, близо 24% достигат и до 40% понякога, но недостатъка им е че трябва да се реализира много прецизно Content Marketing Strategy в комбинация с On-Page SEO. Разделят се на няколко типа: таблици, списъци, кратък отговор - това са основните, другите типове заемат не повече от 10%. Имам няколко лекции по темата, една една от по-актуалните ми презентации за Featured Snippets.
Има ли тенденции в SEO и какво се случва отвъд Океана с бранша?
- Всяка година посещавам САЩ за около месец, където обменям опит с много колеги, също така имам стажове като този в Stone Temple - един от лидерите на пазара в САЩ и най-добра агенция за 2017 и 2018 година, както и конференции в Сан Франциско, Бостън, Сан Карлос, Маями, Ню Йорк и Сан Диего, където научавам изключително много.
Тенденциите са свързани с различните SERP резултати, като Featured Snippets, както и реализацията на пълни Content Marketing стратегии. Основен фокус през следващите години ще бъде и Voice Search и Voice Answer-ите в Гугъл.
А кога можем да очакваме тези новости у нас и доколко развита и перспективна е SEO сферата в България?
- Перспективно е за собствениците на бизнес, които виждат по-далеч от днес. У нас за съжаление не всичко от типовете резултати в Google е налично и това позволява много различни опити за манипулации на Google, което си е чиста заблуда, разбира се, защото дори да донесе резултат ще е много за кратко.
Трудно ли е за една българска фирма, занимаваща се със SEO, да пробие на родния и на международния пазар?
- Трудно, да, но не и невъзможно. Смятам, че през 2018 година успяхме да докажем, че е възможно с големите си успехи в Serpact. Ние сме единствената агенция избрана да презентира свое кейс стъди (проект) на събитие, организирано от Google. Също така бяхме лектори на 8 международни събития, което е голямо признание за нас, но и за целия бранш.
Какви са качествата, необходими за успех в сферата?
- Най-важна е нагласата да се обучаваме всеки ден, буквално. Всичко е толкова динамично, че с кратко прекъсване за 6 месеца например, може да се окажете извън актуалността и тенденциите. Постоянството с проекти и различни ситуации водят до една гъвкавост в различните ситуации.