В Австралия откриха колосален радиотелескоп | IT.dir.bg

В Австралия откриха колосален радиотелескоп 4
EPA/БГНЕС

В Австралия откриха колосален радиотелескоп

Австралия представи колосален радиотелескоп, който ще позволи на астрономите да открият далечни галактики и да изследват дълбините на Вселената с безпрецедентна прецизност.

Австралийският радиотелескоп ASKAP (Australia Square Kilometre Array Pathfinder), който се намира в отдалечената Радиоастрономическа обсерватория Мърчисън в Западна Австралия, се състои от 36 антени, всяка от които с размери 12 метра в диаметър. Той може да наблюдава небето много по-бързо, отколкото съществуващите телескопи с антената, чувствителна към лека радиация от Млечния път, давайки му възможност да открива далечни галактики, предаде АФП, цитирана от БГНЕС.

ASKAP ще се "вслушва" за радиовълни от космическото пространство, благодарение на които учените ще могат да "се върнат" във времето на ранната Вселена.

Вижте снимки >>

"Радиовълните ни съобщават уникални неща за космоса. Благодарение на тях можем да научим повече за газовете, от които се образуват звездите, както и за екзотични обекти, пулсари и квазари, преминаващи границите на човешкото познание за физическите закони във Вселената", казва Брайън Бойл, директор на проекта от Австралийската организация за научни и промишлени изследвания (CSIRO), цитиран от Ройтерс и БТА.

Австралийският министър на науката Крис Евънс заяви, че телескопът е голяма стъпка напред за иновации в Австралия. "Това ще бъде най-мощният радиоастрономичен телескоп в света, който ще има огромни възможности, надминаващи значително всичко, което съществува в момента", заяви Евън пред радио Ей Би Си.

Радиотелескопът ще бъде 50 пъти по-мощен от настоящите радиотелескопи и ще изследва избухнали звезди, черни дупки, тъмна енергия и следи от произхода на Вселената отпреди около 14 милиарда години. Той ще даде възможност на над 350 учени от над 130 институции да работят по 10 научни проекта.

ASKAP е разположен в отдалечен район с площ от 50 000 квадратни километра, обитаван едва от 120 души. Мястото е идеално заради "радиотишината" - липсата на изпращани от хора радиосигнали, които могат са смутят антените, "oслушващи" се за астрономически радиосигнали.

Използвайки нови "радиокамери", телескопът ASKAP на стойност 152 милиона австралийски долара ще може да сканира небето много по-бързо от съществуващите радиотелескопи и ще покрива зрително поле около 150 пъти по-голямо от площта на Луната.

Ще търси ли радиотелескопът ASKAP извънземен живот? "Това не е основната му цел, по-скоро вторична, която получавате почти безплатно. Когато изследвате небето, и особено големи площи от него в търсене на космически обекти, се увеличава вероятността да попаднете и на сигнали за извънземен живот", казва Брайън Бойл.

Това е първият градивен елемент от най-големия телескоп в света - SKA (Square Kilometer Array), който ще бъде изграден едновременно в Австралия и Южна Африка. Конструирането му ще започне през 2016 г. и Австралия ще добави още 60 антени към съществуващите 36.
В Австралия откриха колосален радиотелескоп 4