”Хъбъл” засне ”кометата на века” | IT.dir.bg

”Хъбъл” засне ”кометата на века”

Откритата наскоро комета ISON, наречена "кометата на века" - изглежда ослепително ярка, въпреки че все още е почти толкова далече, колкото Юпитер, и продължава пътя си към ноемврийската среща със Слънцето, съобщават специалисти от НАСА, цитирани от Ройтерс и БТА.

Ако оцелее при срещата, кометата ще бъде видима дори на дневна светлина в небето към края на годината.

Открита през септември 2012 г. от любители астрономи, кометата ISON е на път да достигне периферията на астероиден пояс, отстоящ на около 451 милиона километра от Земята, съобщава Уилям Кук от НАСА.

Според наблюдения, направени с телескопа "Суифт" на НАСА, ISON изхвърля прах от ядрото си - над 50 802 килограма в минута. Нивото на активност е необичайно, като се има предвид колко далече все още се намира кометата от Слънцето. Това може да предреши съдбата й. Предварителните изчисления, направени с помощта на космическия телескоп "Хъбъл", който не само "шпионира" кометата, но и улови нейно изображение, показват, че диаметърът й не надвишава 6,4 километра.

С приближаването към Слънцето ядрото на ISON ще продължи да се свива. Кометата може да се разпадне напълно преди да се доближи на 1,1 милиона километра от слънчевата повърхност на 28 ноември.

През 70-те години на миналия век комета премина на 10 пъти по-отдалечено разстояние и частично се разпадна, припомня Уилям Кук. "Съмнявам се, че тази комета ще оцелее. Едва ли ще знаем със сигурност, преди да я видим да се появява иззад Слънцето", казва ученият.
”Хъбъл” засне ”кометата на века”