Учени успешно използваха човешки стволови клетки, за да запълнят дупка в ретината на маймуна, възстановявайки нейното зрение. Това бележи значителен напредък в лечението на възрастово обусловена загуба на зрението.

В проучване, публикувано този месец в списанието Stem Cell Reports, екипът, воден от Мичико Мандай от Очната болница на град Кобе в Япония, се фокусира върху лечение на макулна дупка - очно заболяване, свързано със стареенето. С напредването на възрастта, стъкловидното тяло - гелообразната субстанция, която запълва човешкото око и поддържа неговата форма - се свива, което понякога причинява разкъсване в макулата.

Тези увреждания са сериозни, защото макулата се намира в центъра на ретината и е най-активната част на окото, отговорна за централното зрение и обработката на светлината. Макулните дупки водят до размазано зрение и неговото постепенно влошаване. Съществуващите лечения в около 90% от случаите водят до загуба на периферното зрение, тъй като за да се коригира макулната дупка, лекарите прехвърлят клетки от периферията на ретината в центъра, което създава пропуски в периферното зрение и увеличава риска от повторни разкъсвания.

Затова учените търсят нови методи с използване на стволови клетки. Вместо да се използват ограничените клетки в окото, стволовите клетки предлагат възможността за въвеждане на нови клетки.

В изследването си учените първо отглеждат лист от клетки-предшественици на ретината, извлечени от човешки ембрион. След това тези клетки са трансплантирани в ретината на дясното око на снежна маймуна, страдаща от макулна дупка, която не успява да премине зрителни тестове.

Шест месеца по-късно, учените отново тестват зрението на маймуната. Преди трансплантацията, тя успявала да фокусира погледа си върху едва 1.5% от точките в серия тестове. Шест месеца след трансплантацията, маймуната успява да фиксира погледа си върху 11% до 26% от точките в три различни теста - значително подобрение.

Въпреки това, за да проучат напълно ефективността на лечението със стволови клетки, учените са премахнали окото на маймуната след експеримента. Открили са, че ретината е развила нови зрителни клетки, но не са сигурни дали тези клетки произлизат от трансплантираните стволови клетки или от самата ретина на маймуната. Това оставя въпроси относно механизма на действие на стволовите клетки - дали те сами са създали нови клетки или са предизвикали регенерация на собствените клетки на маймуната?

Необходими са допълнителни изследвания, за да се определи дали този метод е подходящ за лечение на човешки очи. Въпреки това, проучването потвърждава обещаващия потенциал на стволовите клетки като бъдещо лечение за различни очни заболявания, включително свързаното с възрастта влошаване на зрението.