Глобалното затопляне може да е катастрофално за Средиземно море | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

От Барселона до Тел Авив наблюдават изключителни повишения на температурите

Летовниците се наслаждават на летните горещини по крайбрежието на Средиземно море, но климатолози предупреждават за ужасни последици за морския живот в поредицата от тежки горещи вълни, съобщи Асошиейтед прес, цитирана от БТА.

Учените казват, че от Барселона до Тел Авив наблюдават изключителни повишения на температурите в диапазона от 3 градуса по Целзий до 5 градуса по Целзий над нормата за този период на годината. В някои дни температурите на водата редовно надвишават 30 градуса по Целзий.

Изключителната горещина в Европа и други страни по средиземноморското крайбрежие се превърна във водещо заглавие в медиите това лято, но повишаващата се температура на водата остава извън фокуса на вниманието.

Горещите вълни в морската вода се причиняват от океански течения, които образуват зони с топла вода. Системите и топлината в атмосферата също може да добавят градуси към температурата на водата. По подобие на горещите вълни на сушата, и тези във водата са по-дълготрайни, по-чести и по-интензивни в резултат на причинените от човешката дейност климатични промени.

Ситуацията е "много тревожна", каза Жоаким Гарабоу, изследовател в Института за морски науки в Барселона. "Изтласкваме системата до ръба. Трябва да вземем мерки по въпросите с климата възможно най-скоро".

Той е част от изследователски екип, публикувал неотдавна доклад за горещите вълни в Средиземно море в периода 2015-2019 г. Според доклада феноменът е довел до "масово измиране" на морски видове.

Около 50 вида, сред които корали, сюнгери и водорасли по протежение на хиляди километри от средиземноморското крайбрежие, са засегнати, се посочва в изследването, публикувано от специализираното сп. "Глоубал чейндж байолъджи".

Особено опасна е ситуацията в източния средиземноморски басейн.

Водите край Израел, Кипър, Ливан и Сирия са "най-горещата точка в Средиземно море, със сигурност", каза Гил Рилов, морски биолог в израелския Океанографски и лимнологически изследователски институт и един от съавторите на изследването. Средните температури на морската вода през лятото вече постоянно са над 31 градуса по Целзий.

Тези топли води изправят много от местните видове на ръба на оцеляването, "защото всяко лято оптималната температура за тях се надвишава", каза той.

Това, на което той и колегите му стават свидетели по отношение на загубата на биоразнообразие, е прогноза за това, което ще се случи на запад в морето, по посока Гърция, Италия и Испания, през следващите години.

Гарабоу посочва, че моретата са служили и помагали на планетата чрез абсорбирането на 90 на сто от излишната топлина на Земята и 30 на сто от въглеродния двуокис, отделян в атмосферата от производството на въглища, петрол и газ. Това е било възможно, когато моретата и океаните са били здрави, каза той.

"Но сега сме довели океана до нездраво и дисфункционално състояние", обясни той.

Гарабоу и Рилов казват, че повечето от политиците не знаят за затоплянето на Средиземно море и за последиците от това. "Наша работа като учени е да привлечем вниманието им, за да помислят по този въпрос", каза Рилов.

Горещите вълни в Средиземно море може да имат сериозни последици и за страните, граничещи с морето и за над 500 милиона души, които ги обитават, ако не се вземат мерки, казват учените. Рибните запаси ще намалеят и туризмът ще бъде тежко засегнат, когато разрушителните бури станат по-обичайно явление на сушата.

Макар да представлява едва 1 на сто от световния океан, Средиземно море е един от основните резервоари на биоразнообразие на планетата. В него живеят между 4 на сто и 18 на сто от известните в света морски видове.

"Въпросът не е толкова да оцеляването на природата, защото биоразнообразието ще намери начин да оцелее на планетата", каза Гарабоу. "Въпросът е, че ако продължаваме в тази посока, вероятно нашето общество, хората - ние няма да имаме къде да живеем".

От Барселона до Тел Авив наблюдават изключителни повишения на температурите

| Редактор : Стоян Гогов 8 1572 Снимка: iStock by Getty Images

Особено опасна е ситуацията в източния средиземноморски басейн.