Хъбъл откри най-близкия до Земята квазар | IT.dir.bg

Хъбъл откри най-близкия до Земята квазар 4
NASA, ESA, and G. Bacon (STScI)

Хъбъл откри най-близкия до Земята квазар

Най-близкият до Земята квазар се захранва от две черни дупки, които се въртят бързо една около друга.

Квазарът се намира на 600 милиона светлинни години в галактиката Маркариян 231 (Mrk 231), като според НАСА двете супермасивни черни дупки са попаднали в орбита една около друга след смесване на две галактики.

Вижте снимки на квазари >>

Според изчисленията на учените масата на централната черна дупка надвишава слънчевата маса 150 милиона пъти, а масата на черната дупка спътник е около 4 милиона пъти по-голяма от тази на Слънцето.

Двойката черни дупки прави една пълна обиколка за 1.2 години, като междувременно се генерира огромно количество енергия - благодарение на това квазарът е сред най-ярките светещи обекти във вселената.

Учените предвиждат, че в рамките на няколкостотин хиляди години двете черни дупки ще се сблъскат, съобщава The Astrophysical Journal.

Въпреки своята огромна яркост, квазарите не се виждат с просто око заради огромното разстояние, което ни разделя от тях. Енергията на квазарите пътува милиони или милиарди години, докато достигне до Земята. По тази причина, изучаването на квазарите може да даде на астрономите информация за ранното състояние на Вселената.

НАСА по-рано откри най-силния източник на енергия във Вселената - квазар, намиращ се на над 12 милиарда светлинни години от Земята. Освен това той е и най-големият океан от вода във Вселената - 140 трилиона пъти обема на всички земни океани.

Най-отдалеченият от Земята квазар се намира на 12,8 милиарда светлинни години от нас, което значи, че се е формирал едва 900 милиона години след Големия взрив.
Хъбъл откри най-близкия до Земята квазар 4