Как да видим една от най-ярките комети в небето над България | IT.dir.bg

Как да видим една от най-ярките комети в небето над България 9
Снимка: Никола Петров

Как да видим една от най-ярките комети в небето над България

C/2020 F3 ще се наблюдава още около седмица малко след залез

Българските астрономи съобщават, че от територията на нашата страна всеки на подходящото място може лесно да види една от най-ярките комети в последните десетилетия. За наблюдението на обекта, наречен C/2020 F3, не се изисква допълнително оборудване, а единствено чист хоризонт в посока северозапад. Учените допълват, че кометата може да се наблюдава малко след залеза - около 22:20 часа. До скоро тя можеше да се види малко преди изгрев, което затрудняваше наблюдението ѝ от мнозинството от съгражданите ни.

Вижте как се вижда кометата C/2020 F3 >> >> >>

"От няколко дни насам имаме удоволствието да наблюдаваме с невъоръжено око на нощното небе кометата C/2020 F3 (NEOWISE). Това е най-ярката комета на небето от началото на този век, видима от северното полукълбо на Земята след впечатляващата комета Хейл-Боп, видима също с невъоръжено око през 1997 г.", споделят от Институт по астрономия с Национална Астрономическа Обсерватория, БАН.

Кометата C/2020 F3 (NEOWISE) е открита на 27 март 2020 г. от космическият астрономически телескоп WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer). С телекопа са открити и множество други преминиващи близо до Земята обекти (NEO) - малки тела от Слъневата система, от където идва и името на кометата NEOWISE.

Снимките са заснети от Националната астрономическа обсерватория Рожен, Витоша и Варна. Използвани са както различни обективи, така и обработка на изображенията, за да се получи по-детайлна визуализация.

Видими са две компоненти от опашката на кометата - йонна и прахова. Синята и по-тънка компонента, която е предимно съставена от йони е в направление на слънчевия вятър, а златистата прахова компонента се раполага по траекторията на движение на кометата.

При всяко приближаване на една комета до Слънцето тя средно губи от 5 до 15 см от своята повърхност. Именно тези изпарения от повърхността на кометите съставят техни опашки и са основен обект на изследване от астрономите.

Кометата NEOWISE се виждаше сутрин преди изгрева на Слънцето на североизток след 03:40 местно време, но от днес (13 юли 2020 г.) тя ще стане видима привечер (след залез) на северозапад.

Кометата сега е с видима звездна величина около 4 като на цялото нощно небе има едва 513 по-ярки от нея звезди. С всеки следващ ден яркостта на кометата ще намалява, но ще остане видима още десетина дни.

Как да видим една от най-ярките комети в небето над България 9