Мутация помага на бактерии да оцеляват в змийска отрова | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Мутация помага на бактерии да оцеляват в змийска отрова

Откритието може да помогне за разбирането на това как микробите се приспособяват към антибиотиците.

Учени са открили в отровата на змии и паяци необичайни бактерии, които са успели да се приспособят към суровата среда благодарение на мутация, пише сп. "Майкробайолъджи спектрум".

Известно е, че бактериите са способни да се адаптират към различни и на пръв поглед непригодни за живот условия. Те могат да живеят в сухи пустини, отровни киселинни езера, дълбоко в земната кора под океанското дъно.

Авторите на настоящото изследване от университета на Нортумбрия, Великобритания, съобщават, че са открили бактерии в отровата на змии и паяци. Това противоречи на досегашното схващане, че тя е стерилна поради наличието на антимикробни съединения.

"Установихме, че всички изследвани отровни змии и паяци съдържат бактериална ДНК в отровата си", пишат изследователите.

Някои от микробите вероятно са попаднали от околната среда. Други обаче са открити както в отровата, така и в отровните жлези. При вид змия дори е идентифицирана Enterococcus faecalis - бактерия, често срещана в човешката храносмилателна система. Микроорганизмите са мутирали, за да развият устойчивост на отровата и нейните антибиотици. Същевременно нормалните популации на същите бактерии загиват от отровата.

Учените се надяват, че откритието ще помогне да се разбере по-добре как микробите се приспособяват към антибиотиците.

3 1472 Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos