Създадоха брояч на фотони с висока разделителна способност | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

Устройството може да открива едновременно до 100 фотона в един сноп

| Редактор: Кристиан Антонов 4 1044

Съвременните детектори с разделителна способност за броене на фотони (PNR) могат да откриват между един и десет фотона едновременно, което ограничава чувствителността на квантовите устройства. Екип от учени в САЩ е разработил по-чувствителен PNR детектор, който може да открива едновременно до 100 фотона в един сноп - това разширява чувствително възможностите на квантовите устройства от криптографията до компютрите, което ще позволи навлизането в нови области на науката и технологиите.

Изследователският екип от Йейлския университет е ръководил разработката от началото до края, както се съобщава в статия в списание Nature Photonics. Важна особеност на проекта е, че детекторът е представен като образец под формата на блок за интегриране в чипове. За кои приложения и в кои чипове да се интегрира, ще изберат специалистите в областта на квантовите изчисления, квантовата криптография, дистанционното наблюдение и други области на квантовата наука.

"Детекторите с разделителна способност по брой на фотоните (PNR) се считат за най-търсената технология за измерване на светлината. Благодарение на много високата си чувствителност те могат да определят броя на фотоните дори в много слаб светлинен импулс", съобщава източникът.

"Проблемът е, че ако имате повече от един фотон, детекторът ще се насити и няма да можете да определите колко фотона имате", обяснява един от авторите на изследването.

Новото устройство не само увеличава разделителната способност до 100 фотона, но и увеличава скоростта на броене на фотони с три пъти. Освен това то работи при условно висока температура, което не е така при предишните поколения детектори, които изискват дълбоко охлаждане.

На следващия етап екипът планира да свие детектора и да увеличи още повече разделителната му способност - до около 1000 фотона наведнъж. И накрая, ще се работи за интегриране на детектора и източника на квантова светлина върху кристала, което ще доведе до намаляване на загубите (на границата с влакното, когато сигналът идва отвън) и ще увеличи точността на измерването.

Устройството може да открива едновременно до 100 фотона в един сноп