Телескопът "Джеймс Уеб" ще започне да търси облаци от скъпоценни камъни | IT.dir.bg

Снимка: БТА/AP

Телескопът "Джеймс Уеб" ще започне да търси облаци от скъпоценни камъни

Апаратът ще изучава атмосферите на планети, разположени извън Слънчевата система

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" ще започне да изучава атмосферите на планети, разположени извън Слънчевата система. Особено внимание ще бъде обърнато на "горещите юпитери", съобщи сайтът Спейс.

Това са газови планети, които обикалят близо до своите звезди. Те са много горещи (до 2000 градуса по Целзий). Скалите, минералите и металите могат да съществуват при такива условия само под формата на пара. На Земята някои от тези минерали се смятат за скъпоценни.

През 2017 г. астрономите, използващи Много големия телескоп (VLT) на Европейската южна обсерватория, откриха следи от титанов окис в атмосферата на планетата WASP-19b. През 2020 г. железни изпарения бяха открити на планетата WASP-76b.

Много горещи юпитери винаги са обърнати към звездата си само с една страна. Тази страна се нагрява до свръхвисоки температури. От сенчестата страна е "по-хладно" - около 1500 градуса Целзий. В такава среда парите на желязото кондензират и падат като дъжд от топъл метал.

Телескопът "Джеймс Уеб" ще може директно да различава тези минерали под формата на облаци и да измерва техния състав с помощта на спектроскопия. Изследването ще позволи точно да бъде определен химическия състав на атмосферите и да бъдат направени изводи за формирането и еволюцията на цялата планетна система като цяло.

13 3377 Снимка: БТА/AP